Zpracuji si žádost sám či potřebuji externí
subjekt
Předtím,
než se rozhodnete, zda si projekt zpracujete sami, či oslovíte nějakou
poradenskou agenturu, je důležité si vyjasnit obsah projektu. Tedy konkrétní
kroky, které budete v rámci projektu realizovat. Jakmile máte utříděné myšlenky
a vytvořenou základní projektovou fiši, můžete se pustit do vybíraní externího
zpracovatele žádosti. V úvahu je třeba vzít kvalitu zpracování projektové žádosti
a časovou alokaci.
Kvalita
zpracované žádosti je odvislá od charakteru projektu. Pokud se jedná o
neinvestiční projekt, o kterém víte, že existuje spousta dostupných materiálů,
a víte naprosto přesně co chcete projektem realizovat, je rozhodování jednodušší.
Nicméně je nutné se zaměřit i na druhou stranu, tedy ten, kdo poskytuje dotaci
si diktuje svoje pravidla, která jsou pro mě, jako žadatele, závazná. Jedná se
tedy o různá nařízení, vyplňování předepsaných formulářů, dodržování časových
lhůt, znalost problematiky dotační politiky apod. Z tohoto důvodu je nutné mít
v organizaci člověka, který dokáže svými schopnostmi tuto celkovou problematiku
postihnout. Pokud je to nutné (což se v praxi mimochodem děje), zaměstnává se
na plný úvazek osoba, která spravuje pouze Váš projekt, tedy tzv. projektový
manažer. Jenom v krátkosti shrnutí, co všechno dotyčná osoba musí
postihnout u neinvestičního projektu:
- studium výzvy a
seznámení se s dokumentací,
- znalost prostředí, kde projekt bude
realizován,
- základní znalost legislativy ČR a EU potřebnou
pro předložení projektové žádosti,
- konzultace s řídícím orgánem programu
ohledně záměru projektové žádosti,
- stažení a sestavení kompletní sestavy
formulářů pro předložení projektové žádosti,
- naplnění projektové žádosti, která má
následující klíčové kategorie:
- realizace a sestavení firemní dokumentace
potřebné pro dokladování do projektu (včetně provedení analýz, firemních průzkumů
apod.),
- vyplnění všech formulářů žádosti,
- vyplnění veškeré potřebné dokumentace
(formulářů žádosti v příslušných programech),
- kompletace projektové žádosti v potřebném
počtu,
vyhotovení
a ve správné formě (pečetě, podpisy členů statutárních zástupců firmy apod.).
Ne
každý však má možnost takový projekt napsat sám a raději se obrátí na některou
z mnoha společností (či jednotlivců) nabízejících zpracování projektů.
Ještě
v minulém programovacím období 2004 - 2006 existovala pouze hrstka
specializovaných firem, které byly schopné dostatečně naplnit přání klienta (řádově
10 z nejsilnější pozicí na trhu). Nyní v současném období 2007 - 2013 se počet
firem rozrostl, a proto není jednoduché vybrat si tu pravou. Naštěstí na dotaci
není právní nárok, proto Vám nikdo (ani specializovaná forma) nezaručí, že
dotaci skutečně získáte. Uměním odborné firmy je pouze projekt napsat za splnění
všech požadavků ze strany poskytovatele dotace.
Proto
jenom pár užitečných rad, které mohu z vlastní zkušenosti doporučit při výběru
externího zpracovatele.
1. Přesné informace - Pokud nevíte, kam se obrátit, dejte na
radu známých, či doporučení. Případně se informujte i poskytovatele dotace (na
implementačním orgánu). Mnohé operační programy zavedly databázi akreditovaných
poradenských společností, kde lze nalézt základní údaje o dané firmě. V souladu
s požadavky zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách § 125 a následujících
ustanoveních, existuje seznam kvalifikovaných dodavatelů. Na základě tohoto
seznamu si můžete ověřit, zda je firma zapsána v takovém seznamu. Seznam je veřejně
přístupný na adrese http://www.isvz.cz
2. Najděte si firmu na
webových stránkách - Pokud má firma solidní jméno na trhu, určitě disponuje
internetovými stránkami. Najděte si proto příslušné internetové stránky a důkladně
je prozkoumejte. Internetové stránky by měly obsahovat rozsah nabízených služeb,
reference a základní kontaktní údaje. Mnoho firem má specializované pracoviště či
různá oddělení. U každé takové sekce by měly být uvedené kontakty.
3. Mějte jasno, co od
odborné firmy požadujete - před jednáním je třeba si připravit svoji vizi
projektu a zaměřit se pouze na konkrétní náplň jednání. Před jednáním si ujasněte,
co od firmy požadujete, např:
a. ujasnit si, zda jde o
zpracování projektu tzv. na klíč,
b. ujasnit si, kdo bude předkladatelem
žádosti,
c. ujasnit si role,
d. dohodnout smluvně, vč.
garancí (např. v případě schválení projektu) podmínky a rozsah spolupráce,
e. definovat zpracovateli
své potřeby, požadavky, podmínky apod. a vyžadovat jejich naplňování. Od složitosti
nabídky se pak odvíjí i výše odměny, kterou tyto společnosti či jednotlivci za
zpracování projektu požadují.
4. Sjednejte si s příslušnou
kontaktní osobou schůzku a dejte na první dojem - Kontaktní osoba by se Vám
měla věnovat v maximální možné míře po celou dobu…