dnes je 27.4.2024

Nepřístupný dokument, nutné přihlášení
Input:

Identifikace obyvatel se svojí obcí, soudržnost komunity, genius loci

18.12.2018, , Zdroj: Verlag Dashöfer

3.55
Identifikace obyvatel se svojí obcí, soudržnost komunity, genius loci

Ing. Pavel Večeřa

V dnešním článku se budeme zabývat tzv. geniem loci, komunitou a její soudržností, identifikací obyvatel se svojí obcí či městem. Pokusíme se také nastínit možnosti, jak tuto soudržnost či identifikaci můžeme podporovat a pomoci vytvářet.

Genius loci

Genius loci je pojmem z latiny a je nejčastěji překládán do češtiny jako "duch místa". V mytologii starých Římanů byl geniem loci nazýván duch či bůžek, který měl dle pověr místních obyvatel ochraňovat určité místo. Mohl být zobrazen jako zvíře nebo antropomorfní postava s rohem hojnosti. V současném pojetí má spíše význam specifické atmosféry určité turistické destinace (města, kraje, památky), antický význam slova se postupně vytrácí.

Genius loci se dnes používá jako jakési lákadlo nebo zaklínadlo na turisty, které se snaží poskytovatelé ubytovacích, stravovacích služeb, cestovní kanceláře maximálně využít jako marketingový nástroj. Fotografie, které vídáme v průvodcích a v letácích cestovních kanceláří často ukazují místo a jeho pamětihodnosti z jistého úhlu nebo i případně upravené ve Photoshopu, aby je jaksi ukázaly v lepším světle. Také doprovodné texty často obsahují zkreslenou skutečnou historii místa často hraničící se lží nebo čistými výmysly, aby byla dostatečně atraktivní pro cílovou skupinu.

Turisté však nejsou vždy na prvním místě. Jen málo měst je na tom v ČR jako Staré Město pražské, Český Krumlov, Telč, aby měly tak výraznou konkurenční výhodu spočívající ve velké kumulaci historických památek na jednom místě.

Pravá komunita se soudržností

Obce a města samy a svobodně mohou vytvářet svůj genius loci, a tím přispívat k tomu, aby se v něm jeho obyvatelé cítili lépe. Tím vzniká nebo se posiluje vnitřně pravá komunita se soudržností, lidé se pak lépe identifikují s místem, kde žijí. A nemusejí to starostové nebo radní činit z důvodů marketingových a záměrně tento obraz zkreslovat, ale naopak hledat pravdivý a autentický obraz místa, jak ho vnímají ti, kteří v místě opravdu denně žijí. Jakou vzpomínku si na domov nesou i ve chvílích, které musejí z důvodu služební cesty nebo na dovolené trávit daleko od domova.

Nejde jen o stav obecních/městských budov. Je třeba hledat silné příběhy jak z minulosti, tak ze současnosti. Osobnosti, kterým osud obce nebyl lhostejný nebo se dokázali prosadit ve světě a ani poté na obec/město nezapomněli.

Cílem není jen šířit a nabízet, ale především zapojit obyvatele, ať jako pasivní diváky, nebo ještě lépe jako přímé účastníky, kteří sami nabídnou své výrobky, své příběhy a podělí se o ně se svými sousedy. Tím vzniknou nová přátelství nové kontakty mezi podnikateli, které se jako sociální kapitál stanou výhodou a základem pro další spolupráci, na které může město/obec získat.

Možnosti realizace

Zde se pokusím nastínit několik možností nebo nástrojů, které mohou reálně být použity k realizaci tohoto typu projektu:

1) Založení organizace (příspěvková organizace zřízená obcí), iniciace vzniku neziskové organizace Podstatné je zapojit občanskou společnost, tj. aby se obyvatelé a to i ti, kteří nejsou politicky činní na radnici, osobně podíleli. Obec může přispívat dotacemi na budoucí činnost organizace nebo věnovat větší částku na počáteční investici – např. rekonstrukci chátrající budovy. V ní vznikne zázemí pro neziskovou organizaci a prostor pro pořádání jejich akcí – besed, divadelních představení, koncertů.

Některý z radních, který má aktivní zájem o kulturní dění v obci může být iniciátorem a zakladatelem neziskové organizace, stát se jejím předsedou. Organizace vytvoří technické, organizační a personální zázemí pro tým lidí, který nápad vymyslí, naplánuje a zrealizuje a stává se také základem pro budoucí provoz projektu.

Pro obec bude výhodou, že získá další osobnosti nad rámec zaměstnanců úřadu, kteří jsou plně vytíženi provozem obecního úřadu. Tyto osobnosti budou motivovány a budou mít plno nápadů, které mohou být realizovány ať v režii samotné neziskové organizace nebo s finančním příspěvkem obce.

2) Místní muzeum

Lze využít bezplatného vstupu do muzea ve významné dny, nebo založit nové muzeum. Při omezených finančních prostředcích lze zredukovat projekt na nějakou pamětní síň. Podstatné je vytvořit prostor kam jak místní nebo turisté mohou přijít, mohou se tam setkávat a něco společně prohlížet, diskutovat o tom.

Klíčové je nalézt na počátku fenomén, který lidi přitáhne. Může to být místní rodák, který dosáhl úspěchů mimo obec v umění, vědě, technice. Může to být řemeslo, které má v obci tradici, ať už rukodělné nebo v současnosti průmyslově využitelné, těžba nerostů, která pokračuje nebo zanikla již ve středověku.

Příkladem zde může být v nedávných letech vzniklé muzeum zlata v Novém Kníně na Příbramsku. Muzeum plní také funkci informačního střediska, na muzeum navazuje také naučná stezka po místech, kde se ve středověku těžilo zlato.

3) Komunitní centrum

Vytvoříte místo, kde se lidé setkávají a při setkání se mohou vzájemně podpořit a inspirovat. Někdo nápad má, ale nemá sílu jej realizovat. Tato síla a podpora se najde u jiných, kteří zase nemají ty nápady, které by šlo realizovat. Obec může poskytnout prostory bezplatně, přispět na provoz centra finančně nebo centrum vybudovat. Radnice může i nabídnout bezplatně další služby – kopírování, knihovnu.

Jednání zastupitelstva nebo rady mají jen charakter politický, občané tam mohou vznést své náměty, ale prostor pro jejich diskusi objektivně z časových důvodů neexistuje. Pak nezbývá lidem než nadávat tzv. "u piva". Radnici samotné prospěje, když dá lidem prostor (ve smyslu prostorovém i ve smyslu možnosti), aby mohli věci mezi sebou diskutovat. Často to pomůže tlumit i napětí a nespokojenost. Funkci komunitního centra může plnit kavárna, knihovna, dvorana obecního úřadu. Podstatné je, aby se někdo (ať z radnice nebo osobnost z občanské společnosti) ujal role moderátora, který připraví téma, pozve účastníky a povede diskusi k závěrům, které budou přínosné pro budoucí realizaci.

Obyvatelé ocení, pokud dostanou prostor, diskuse vždy přinese něco pozitivního, co může být v budoucnu využito. Politické složení radnice se může měnit a tím se budou měnit i priority a zájmy na realizaci projektů. Podstatné je, aby v obci byly už v tu chvíli nápady, jaké projekty realizovat, ty pak v politické soutěži nápadů, myšlenek a projektů mohou postupně dospívat ke svému prosazení a realizaci.

Např. v Mukařově spojili kulturní a komunitní centrum se školní družinou, kde pořádají akce pro menší i větší děti, ale v dalším čase zde pořádají i akce pro dospělé.

4) Kronikář, pamětníci, pravidelná setkání vypravěčů

Znáte člověka, který zastaví na ulici a hned Vám začne vyprávět, co se dělo na tomto místě před 30 nebo 50 lety a nedokážete ho zastavit? Takový člověk rád vypráví, vidí v tom smysl svého života. Je škoda toho nějak nevyužít a nedat mu možnost, aby se v tom realizoval a obohatil tak jiné obyvatele, které to možná zajímá, jaká je historie tohoto místa. Ta by neměla být zapomenuta. Co lidi obzvlášť pobaví nebo bude klíčové pro historii celé obce, může být zaznamenáno v kronice, místním zpravodaji, dle možností může obec vydat sborník nebo knihu.

Je možné zvolit téma nebo historické období ve vývoji obce/města již na počátku. Toto téma by mělo být něčím zajímavé a specifické pro dané místo. Lze využít nějaký úryvek z obecní kroniky. Uspořádat besedu, při které mohou být shromážděny příspěvky více účastníků, rodáků, které lze dále využít a dále rozšířit na základě dalších pramenů. Obec také může vyhlásit soutěž o nejlepší příběh z historie obce. Vítěze lze ocenit finanční odměnou nebo věcným darem, nebo mu poskytnout dotaci, aby své příběhy, pokud jsou hezké a otevírají prostor pro další využití při budoucích tematických akcích, vydal knižně. Vítěze můžete nechat jeho příběh přečíst buď na veřejnosti (jakési autorské čtení nebo v místním rozhlase). Příběhy lze také prezentovat na webu obce a postupně tuto stránku rozšiřovat v členění na konkrétní téma, památku, historické období.

Je škoda, aby se paměť místa a místních rodáků vytrácela bez náhrady a bez efektu, jakýkoli záznam v knize nebo na webu nebo jen v paměti dalších lidí zajistí, že takový odkaz nebude zcela ztracen a vždy může být přetaven v nové příběhy, nové nápady a nové projekty, kterých se v budoucnu ujme mladá generace.

5) Naučná stezka

Můžeme spojit významná místa – radnici, kostel, poutní místo a vytvořit tak prostředí pro vycházky seniorů, matek s kočárky a všech dalších zájemců. Je vhodné vybrat lokality s přírodním odpočinkovým charakterem mimo hlavní dopravní trasy. Také lze naučnou stezku koncipovat tematicky na jednu osobnost - rodiště, školu, dílnu významného malíře nebo sochaře) nebo jiný místní fenomén – řemeslo, hornictví, rybářství, pěstování nějaké neobvyklé plodiny.

Můžete vytipovat přírodní nebo kulturní památky (studánky, památné stromy, kamenné kříže, kapličky), investovat do jejich obnovy a ty pak propojit stezkou v jednu trasu. Po dohodě s Klubem českých turistů lze Vaši část trasy v budoucnu napojit i na nějakou z turistických značených stezek, která prochází v okolí Vaší obce. Stezce lze také přidat další funkci, když jí časem doplníte značení pro cyklisty a vytvoříte tak cyklostezku.

6) Pravidelné události, oslavy nějakého výročí, svátek, slavnost

Klíčové je zavést tradici, která se bude opakovat, a tu udržet. Na jednom místě, ve stejnou dobu. To vše vytváří atmosféru a pomáhá lidem, aby se mohli těšit a čekat, co nového přinese další ročník. Může jít o folklórní slavnost – hody, masopustní průvod,

 
Nahrávám...
Nahrávám...