Skupiny opatření jednotlivých priorit osy II
Zlepšování životního prostředí a krajiny
V
ose II jsou deklarovány tři priority:
1. Biologická rozmanitost, zachování a rozvoj zemědělských a
lesnických systémů s vysokou přírodní hodnotou a tradičních zemědělských krajin
Cíl: Podpora zemědělských
postupů šetrných k životnímu prostředí, vedoucích k biologické rozmanitosti, a
podpora vhodných zemědělských systémů pro zachování venkovské krajiny. Podpora
ochrany životního prostředí na zemědělské půdě a v lesních oblastech s vysokou
přírodní hodnotou.
2. Ochrana vody a půdy
Cíl: Ochrana jakosti
povrchových a podzemních vodních zdrojů prostřednictvím opatření zaměřených na
protierozní ochranu a vhodné používání zemědělského půdního fondu.
3. Zmírňování klimatických změn
Cíl: Podpora využívání
obnovitelných zdrojů energie prostřednictvím stávajícího lesního potenciálu a
možností jeho rozšíření a zachování pozitivních funkcí lesa.
Společné
a odlišné charakteristiky a podmínky pro opatření osy II:
- ve všech
opatřeních se jedná o přímou nenávratnou dotaci,
- způsobilost příjmu
dotace se liší geograficky (jednotlivé tituly mohou být geograficky vymezeny),
- procento podpory se může
odlišovat u jednotlivých opatření, maximum je 100 %,
- pro velkou část opatření
jsou relevantní podmínky cross compliance (opatření LFA, NATURA 2000, agroenvi
atd.).
II.1 Skupina opatření zaměřená
na udržitelné využívání zemědělské půdy
Opatření II.1.1 Platby za přírodní
znevýhodnění poskytované v horských oblastech a platby poskytované v jiných
znevýhodněných oblastech (LFA)
Popis
situace:
Podpory
na opatření Méně příznivé oblasti jsou v ČR vypláceny na travní porosty, mají
nejen charakter ekonomicko-sociálních podpor směřujících k udržení příjmové
stability zemědělců hospodařících v horších přírodních podmínkách, ale také
povahu restrukturalizačního opatření, které podporuje chov skotu a dalších
hospodářských zvířat využívajících travní porosty.
Legislativní
rámec:
Opatření
platby za přírodní znevýhodnění je navrhováno ve shodě s nařízením Rady (ES) č.1698/2005
článek 37, 50, 51 a 93 a s prováděcím nařízením Komise (ES) č. 1974/2006.
Podrobnosti k provádění opatření stanoví národní prováděcí legislativa. Podpora
méně příznivých oblastí je v ČR poskytována v souladu s národní právní úpravou
zakotvenou v zákoně č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů.
Podpora méně příznivým oblastem byla využívána již v předvstupním období v
letech 1998 až 2003. Po přistoupení ČR k EU bylo, ve vazbě na Horizontální plán
rozvoje venkova a výše uvedený zákon o zemědělství, vydáno prováděcí nařízení
vlády č. 241/2004 Sb., prostřednictvím něhož byla realizována podpora méně příznivým
oblastem a oblastem s ekologickými omezeními v období 2004 až 2006. Opatření
navazuje na priority a cíle Koncepce agrární politiky ČR pro období po vstupu
do EU (2004 - 2013).
Charakteristika
opatření:
Toto
opatření je zaměřeno na podporu zemědělců hospodařících v oblastech s méně příznivými
podmínkami s cílem zachovat venkovskou krajinu, podpořit systémy šetrné k životnímu
prostředí, přispět ke stabilizaci venkovského obyvatelstva v těchto oblastech a
pomoci zajistit pro zemědělce odpovídající úroveň příjmů.
Příjemce
podpory:
Příjemcem
podpory je fyzická nebo právnická osoba, která provozuje zemědělskou činnost
vlastním jménem a na vlastní zodpovědnost, obhospodařuje evidovanou zemědělskou
půdu, splňuje kritéria pro vstup do opatření a plní podmínky pro poskytnutí
podpory.
Opatření II.1.2 Platby v
rámci oblastí NATURA 2000 a Rámcové směrnice pro vodní politiku 2000/60/ES
Popis
situace:
V
jádrových územích národních parků (NP) a chráněných krajinných oblastí (CHKO)
se nachází lidskou činností podmíněná druhově bohatá společenstva luk a
pastvin. Z důvodu minimalizace zásahu do okolních přírodních ekosystémů není na
těchto lokalitách umožněno hnojení (výslovný zákaz dle § 16 odst. 2 písm. d)
a § 26 odst. 2 písm. d) zákona č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny, v
platném znění).
Z
důvodu obtížných podmínek hospodaření (vzdálenost, náročný terén, nízká
produkce biomasy v důsledku zákazu hnojení) existuje hrozba, že zemědělci
upustí od hospodaření na loukách a pastvinách v jádrových zónách velkoplošných
chráněných území a tyto druhově bohaté travní porosty závislé na zemědělském
obhospodařování budou degradovat.
Podpora
v oblastech Natura 2000 a současně v 1. zónách NP a CHKO (oblasti s environmentálními
omezeními) v souladu s nařízením Rady (ES) č. 1257/1999 (čl.16) byla v ČR
realizována od roku 2005 v návaznosti na vyhlášení oblastí dle směrnice Rady
79/409/EHS a oblastí dle směrnice Rady 92/43/EHS.
Platby
související se Směrnicí 2000/60/ES Evropského parlamentu a Rady z 23. října
2000 ustavující rámec pro činnost Společenství v oblasti vodní politiky.
Podopatření:
II.1.2.1.
Platby v rámci NATURA 2000 na zemědělské půdě
II.1.2.2.
Rámcová směrnice pro vodní politiku 2000/60/ES
Legislativní
rámec:
II.1.2.1.:
Podopatření
platby v rámci Natura 2000 je navrhováno ve shodě s nařízením Rady (ES) č.
1698/2005 článek 38.
Podpora
oblastí Natura 2000 je v ČR poskytována v souladu s národní právní úpravou
zakotvenou v zákoně č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů.
Po přistoupení ČR k EU bylo ve vazbě na Horizontální plán rozvoje venkova pro
období 2004 - 2006 (podle NR (ES) 1257/1999, čl. 16) a výše uvedený zákon o zemědělství
vydáno prováděcí nařízení vlády č. 241/2004 Sb., jehož prostřednictvím byla
realizována podpora méně příznivým oblastem a oblastem s ekologickými omezeními
v období 2004 až 2006. Vzhledem k tomu, že oblasti Natura 2000 byly
jednotlivými nařízeními vlády vymezovány až na sklonku roku 2004, byl
vyrovnávací příspěvek do E oblastí poskytován od roku 2005.
Příjemce
podpory:
Příjemcem
podpory je fyzická nebo právnická osoba, která provozuje zemědělskou činnost
vlastním jménem a na vlastní zodpovědnost, obhospodařuje evidovanou zemědělskou
půdu, splňuje kritéria pro vstup do podopatření a plní podmínky pro poskytnutí
podpory.
II.1.2.2.:
Toto
podopatření bude dopracováno v souladu s článkem 38 nařízení Rady (ES) č.
1698/2005 v návaznosti na schválení 8 plánů oblastí povodí (Horního a středního
Labe, oblast povodí Horní Vltavy, oblast povodí Berounky, oblast povodí Dolní
Vltavy, oblast povodí Ohře a Dolního Labe, oblast povodí Odry, oblast povodí
Moravy a oblast povodí Dyje), kraji podle jejich územní působnosti do 22. 12.
2009.
II.1.3 Agroenvironmentální
opatření
Popis
situace:
V
rámci Horizontálního plánu rozvoje venkova (HRDP) se jednalo o opatření s největším
objemem finančních prostředků poskytovaných do zemědělství. Agroenvironmentální
opatření (AEO) byla v roce 2004 realizována na celkové ploše 1 166 tis. ha a v
roce 2005 na celkové ploše 1 168 tis. ha. Z podopatření byl největší zájem o
realizaci podopatření Ošetřování travních porostů, které bylo v roce 2005
uplatněno na 61 % celé plochy realizovaných AEO. Podíl podopatření Postupy šetrné
k životnímu prostředí (20,6 % z celkové plochy AEO), které zahrnuje titul
ekologické zemědělství (EZ) a titul integrovaná produkce (IP), mírně převyšuje
podíl podopatření Péče o krajinu (18,3 % z celkové plochy AEO). Opatření
navazuje na priority a cíle Koncepce agrární politiky ČR pro období po vstupu
do EU (2004 - 2013).
Legislativní
rámec:
Agroenvironmentální
opatření jsou navrhována ve shodě s nařízením Rady (ES) č. 1698/2005 článkem 39
a 51 a s prováděcím nařízením Komise (ES) č. 1974/2006.
Podrobnosti
k provádění jednotlivých agroenvironmentálních opatření, jednotlivých podopatření,
titulů a managementů stanoví národní prováděcí legislativa.
Agroenvironmentální
opatření byla v ČR prováděna již v předvstupním období na základě zákona č.
252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů, a příslušných prováděcích
nařízení vlády, v podobě tzv. programů podpory mimoprodukčních funkcí zemědělství.
Jednalo se zejména o programy podpory ekologického zemědělství, údržby travních
porostů a…