Dotační tituly v rámci OP
Prioritní osy - zaměření
podpor
Určeným
specifickým cílům odpovídají i nastavené prioritní osy. Tento operační program
sleduje dvě základní prioritní osy a jednu doplňkovou osu tak, aby odpovídal
tematické orientaci definované Evropskou unií pro meziregionální spolupráci.
- Prioritní
osa 1: Inovace a znalostní ekonomika, která je cílená zejména na inovace,
výzkum a technologický vývoj, podnikání a podpora SMP, informační společnost a
na zaměstnanost, rozvoj lidského kapitálu a vzdělávání. Na prioritu 1 je z fondů
EU vyčleněno 176,7 mil. , tj. 55,0 % OPMS.
- Prioritní osa 2: Životní
prostředí a prevence rizik zahrnuje přírodní technologická rizika, vodní a
odpadový management, zachování biodiversity a přírodního dědictví, energie a
udržitelnou dopravu a v neposlední řadě kulturní dědictví a ochranu krajiny Na
prioritu 2 je z fondů EU vyčleněno 125,3 mil. , tj. 39,0 % OPMS.
Doplňkovou
osu programu tvoří osa 3 o technické pomoci (na prioritu 3 je z fondů EU
vyčleněno 19,3 mil. , tj. 6,0 % OPMS. Výše uvedené členění odpovídá nejdůležitějším
oblastem a výzvám, kterým budou evropské regiony čelit v následujících letech.
Evidentní je i provázanost těchto oblastí mezi prioritními osami, a proto je třeba
zdůraznit, že operace v rámci tohoto programu nebudou omezeny pouze na jedno
specifické subtéma a žádosti s mezisektorálním charakterem dostanou při výběru
přednost. Stanovené finanční prostředky budou mezi jednotlivé osy rozděleny v
následující proporci: První priorita 55 %, druhá 39 % a na technickou pomoc 6 %
rozpočtu. Toto dělení zdůrazňuje vedoucí úlohu první prioritní osy pro dosažení
cílů Lisabonské strategie i relativní váhu dalších dvou os v iniciativě
INTERREG IIIC.
Typy podporovaných
intervencí
Operační
program podporuje dva druhy intervencí - regionální iniciativy a tzv. fast
track option intervence, které jsou přizpůsobeny k dosažení celkového i
specifických cílů programu. Meziregionální spolupráce podporuje dva typy
intervencí, které vedou k dosažení cílů programu:
- Regionální
iniciativy
Tyto
aktivity mohou být definovány jako klasická meziregionální spolupráce tak, jak
byla stanovena a podporována v předchozí iniciativě INTERREG IIIC. Jejich
úkolem je usnadnit aktérům na regionální a lokální úrovni navázat spolupráci na
projektech mezi partnery z různých států EU, přičemž projekty by měly adresovat
společné téma politiky soudružnosti v tematickém rámci operačního programu.
Jedná se například o projekty na výměnu zkušeností, znalostí a good practice
nebo rozvojové nástroje a přístupy. V pravidelných intervalech bude
Monitorovací výbor vyhlašovat soutěže na návrhy projektů s prvkem
meziregionálního partnerství pro financování regionálních iniciativ. Další členění
operací není definováno, místo něho se budou rozlišovat různé stupně intenzity
poskytované podpory. Mezi projekty s nízkou intenzitou spadají aktivity zaměřené
na výměnu nebo šíření zkušeností pro podporu znalostí a kapacit
zainteresovaných partnerů, aniž by přímo měnily nástroje regionální politiky.
Projekty s vyšší intenzitou se týkají přenosu nástrojů nebo výsledků projektů či
vývoje nových přístupů nebo nástrojů, včetně zavádění nových prvků regionální
politiky pro zainteresované regiony. Na vrcholu stojí projekty rozvoje společného
rámce meziregionální spolupráce, které budou zaváděny prostřednictvím
limitovaného množství podpůrných projektů vyvinutých na základě poptávky v zúčastněných
regionech. Projekty regionální iniciativy musí zahrnovat partnery minimálně tří
zemí, z nichž nejméně dva jsou členskými státy EU. Maximální počet partnerů by
neměl překročit počet 12. Specifickou aktivitu v rámci regionální iniciativy představuje
kapitalizace zkušeností z předchozího programu získaných pomocí sítě účastníků
a konsolidovaných do přenosného nástroje, který bude dostupný všem aktérům napříč
Evropou pro řešení specifické oblasti regionální a strukturální politiky s
ohledem na další programy Cílů Konvergence a Konkurenceschopnost.
- Fast track option
intervence
Tento
druhý typ intervence představuje specifický nástroj vzešlý z iniciativy Komise
EU, kdy jí přiřazuje rozhodující úlohu na projektech vytváření sítí spolupráce.
Tyto sítě pro výměnu zkušeností budou vytvářeny z iniciativy regionů nebo měst,
jejich účast na projektech bude dobrovolná. Hlavním účelem je kapitalizace
výsledků meziregionální spolupráce a vytváření synergického efektu mezi kohezní
politikou a dalšími politikami EU.
Koneční
příjemci (cílové skupiny) podpory a výběr realizovaných činností v rámci první
prioritní osy Inovace a znalostní ekonomika:
Konečnými
příjemci ERDF jsou veřejné orgány a veřejné instituce na úrovni veřejných orgánů,
cílové skupiny, které jsou v této prioritě doporučeny pro účast na projektech
meziregionální spolupráce, mohou být zejména následující:
- Regionální
a místní veřejné orgány,
- Regionální rozvojové
agentury,
- Univerzity, výzkumné
instituty a instituty pro (vyšší) vzdělávání,
- Provozovatelé vědeckých
a technologických parků, zařízení podnikatelských inkubátorů, inovační centra,
- Další účastníci podpory
obchodu a organizace představující obchodní společenství, zvláště pak
orientované na malé a střední podniky,
-…