Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy představuje nový Systém podpory a vedení ředitelů škol , který přináší ucelenou strategii pro posílení role ředitelů jako klíčových lídrů školského prostředí. Tento systém, vytvořený ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR a Českou školní inspekcí, má ambici zásadně proměnit způsob, jakým je vedení škol v České republice podporováno a rozvíjeno.
„Ředitel školy je jednou z nejdůležitějších osob ve vzdělávacím systému. Měl by mít prostor věnovat se vedení pedagogického týmu a vytváření podmínek pro kvalitní výuku. Tomu ale v současné době často brání nadměrná administrativa a nedostatečná příprava na náročnou roli lídra školy,“ uvedl náměstek ministra školství Jiří Nantl. Cílem nového systému je poskytnout ředitelům podporu v každé fázi jejich profesní dráhy – od výběru a přípravy nových kandidátů přes adaptační období až po dlouhodobý rozvoj a mentorství pro zkušené lídry.
Zásadní význam pro fungování škol a jejich ředitelů má vztah se zřizovateli škol, kterými jsou převážně územní samosprávné celky. „Škola je vždy určujícím faktorem života obce a tato nová systémová spolupráce s ministerstvem školství a státem obecně je pro nás, jako představitele obcí, příležitostí deklarovat, v jak vysoké míře nám na dobrých podmínkách pro ředitele našich škol záleží, a zasazovat se o konkrétní návrhy v této oblasti,“ uvedl k podpisu memoranda předseda Svazu měst a obcí František Lukl.
Z údajů České školní inspekce a výzkumných organizací vyplývá, že čeští ředitelé tráví pouze 22 % svého času pedagogickým vedením, které má přímý dopad na výsledky žáků, zatímco 40 % jejich pracovního času je určeno administrativě. V mezinárodním srovnání mají čeští ředitelé také méně příležitostí ke vzdělávání a osobnímu rozvoji. Alarmující je rovněž nízký počet uchazečů o ředitelské funkce – téměř 40 % konkurzů probíhá s jediným kandidátem, v některých případech dokonce bez jakéhokoliv zájemce.
Nový systém přináší konkrétní řešení těchto problémů. Bude vytvořen nový kompetenční rámec pro ředitele a ředitelky škol, který definuje klíčové schopnosti a očekávání v oblasti pedagogického leadershipu i organizačního řízení. Dojde rovněž k rozšíření kvalifikačních studií – vznikne dvoumodulové studium, které kandidáty připraví jak na samotný vstup do…