Doporučení, tipy, metodické postupy, praktické příklady
Přehled
častých dotazů a odpovědí 1
Kde
se uvádí v rozpočtu žádosti DPH?
Cena
služeb a zboží se vždy uvádí bez DPH. Pokud je DPH způsobilým výdajem píše se
do samostatného řádku rozpočtu v rozdělení na investiční a neinvestiční způsobilé
výdaje. Pokud je DPH nezpůsobilý výdaj, tak se celková částka za DPH uvádí v
nezpůsobilých výdajích a také v rozdělení investiční a neinvestiční.
Je
nutné mít zřízený samostatný účet pro projekt?
Příjemce
může pro příjmy a výdaje spojené s projektem užívat jakýkoli vlastní účet u
kterékoli komerční banky. Zároveň si u kterékoli komerční banky může pro
projekt zřídit zvláštní účet/podúčet, který bude používat výhradně pro příjmy a
výdaje spojené s realizací projektu. V případě, že si příjemce pro projekt nezřídí
zvláštní účet a bude pro příjmy a výdaje spojené s projektem používat stávající
vlastní účet, je povinen vést k tomuto účtu oddělenou účetní evidenci
(analytický podúčet) v souladu s podmínkami pro vedení účetnictví. Žadatel je
povinen poskytovat výpisy z účtu ke kontrole řídicímu orgánu při proplácení
projektu.
Může
být příloha Projektová dokumentace nerelevantní?
Ne.
Projektová dokumentace musí být vždy přiložena k žádosti.
Pokud
bude řídícím orgánem zjištěno, že projekt zakládá veřejnou podporu, je možné při
formální kontrole projektovou žádost opravit?
Ne.
Pokud se zjistí, že projekt zakládá veřejnou podporu a žadatel tuto skutečnost
v žádosti neuvedl, potom je již při formálním posouzení projekt vyloučen.
Na
koho se vztahují Pokyny k zadávání zakázek?
Na
všechny příjemce, kteří podepsali Smlouvu/Rozhodnutí o poskytnutí dotace.
Pravidla by měli dodržovat i příjemci, kteří již započali s realizací projektu
a plánují si požádat o poskytnutí dotace z OPPK. V tomto případě bude před
podepsáním smlouvy o poskytnutí dotace provedena kontrola ex-ante, kde bude mj.
také kontrola výběru dodavatele.
Musím
provést zadávací řízení pokud cena nepřesáhne 450 tis. Kč bez DPH?
Ne,
ale povinností je provést výběr dodavatele s dodržením zásad transparentnosti,
rovného zacházení a zákazu diskriminace a za cenu obvyklou v místě plnění při
dodržení kritérií hospodárnosti, efektivnosti a účelnosti využití veřejných
prostředků. Tedy například vyhledat tři dodavatele na internetu a porovnat ceny
zboží a služeb. Nabídky vytisknout a uchovat pro případnou kontrolu. Vybrán by
měl být u zboží dodavatel s nejnižší cenou.
Jak
mám postupovat, pokud se na mě nevztahuje zákon č. 137/2006 Sb. o veřejných
zakázkách?
Postupujte
podle Pokynů k zadávání zakázek, které jsou přílohou Projektové příručky OPPK.
Jsem
veřejný zadavatel a mám dodržovat zákon č. 137/2006 Sb. o veřejných zakázkách.
Mám také dodržovat Pokyny k zadávání zakázek?
Pokyny
k zadávání zakázek se na veřejného zadavatele vztahují, pokud celková hodnota
zakázky nepřesáhne na služby a na dodávky 2 mil. Kč bez DPH nebo jejichž
celková hodnota na stavební práce nepřesáhne 6 mil. bez DPH. V případě předpokládané
vyšší ceny postupuje veřejný zadavatele podle zákona č. 137/2006 Sb. o veřejných
zakázkách.
Případové studie
CYKLISTICKÁ STEZKA MALÁ
CHUCHLE - LAHOVICE
Příjemce dotace: Hlavní město Praha
Zaměření projektu: V rámci projektu bude vybudována cyklistická stezka mezi Malou
Chuchlí a Lahovicemi v délce 1,4 km a cyklistická doprava tak bude odkloněna ze
Strakonické a Starolázeňské ulice. Cílem projektu je odstranit nebezpečný úsek
páteřní pražské cyklistické trasy A1 a umožnit tak bezpečné alternativní dojíždění
do zaměstnání a do školy. Realizace projektu bude mít pozitivní dopady nejen
pro obyvatele městských částí Praha-Zbraslav a Praha-Velká Chuchle, kde je
projekt lokalizován, ale také pro obyvatele blízkých městských částí a obcí,
kde existuje podle sčítání lidu, domů a bytů poptávka po pravidelné cyklistické
dopravě. Projekt je také v souladu s cíli a aktivitami operačního programu
Praha - Konkurenceschopnost, Strategického plánu hlavního města Prahy a Národní
strategie rozvoje cyklistické dopravy ČR.
Výše nákladů na projekt: 7 157 373 Kč
Program podpory: Operační program Praha - Konkurenceschopnost
TRAMVAJOVÁ TRAŤ RADLICKÁ
Příjemce dotace: Dopravní podnik hl.m. Prahy, a.s.
Zaměření projektu: Projekt je lokalizován v Praze 5 v prostoru Radlické ulice a představuje
investiční akci zaměřenou na zlepšení obslužnosti veřejnou povrchovou dopravou
v rozvojovém území v okolí stanice metra Radlická. Projekt reaguje na poptávku
po veřejné dopravě mezi obyvateli a ekonomickými subjekty sídlícími v
Radlicích, neboť v této lokalitě vznikají nové bytové komplexy a
administrativní centra velkých společností (např. ČSOB), avšak zprostředkovaně
bude mít dopad na celé území hl. m. Prahy. Pro osoby, které…