V neděli 16. 7. 2023 nabyla účinnosti novela zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek. Její součástí je nové ustanovení v § 242 odst. 5, které upravuje stanovení konce lhůty pro podání námitek proti zadávacím podmínkám.
Z předmětného ustanovení plyne, že zadavatel může v zadávací dokumentaci nebo soutěžních podmínkách stanovit, že námitky lze podat nejpozději 72 hodin před skončením zákonných lhůt. Úřad zpracoval výkladové stanovisko, v němž podrobně vysvětluje, jakým způsobem mají veřejní zadavatelé uvedené ustanovení aplikovat.
Výkladové stanovisko k § 242 odst. 5 ZZVZ 220 KB
NahoruCitujeme ze Stanoviska Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže k aplikaci § 242 odst. 5 ZZVZ
Novela zákona o zadávání veřejných zakázek č. 166/2023 Sb., nově v části třinácté zákona o zadávání veřejných zakázek, zavádí ustanovení § 242 odst. 5, které upravuje možnost nového pojetí stanovení konce lhůty pro podání námitek proti zadávacím podmínkám.
Z předmětného ustanovení plyne, že Zadavatel může v zadávací dokumentaci nebo soutěžních podmínkách stanovit, že námitky podle odstavce 3 nebo 4 lze podat nejpozději 72 hodin před skončením lhůt podle odstavce 3 nebo 4; v takovém případě je okamžik, kdy končí možnost podat námitky, rozhodný pro
a) běh lhůt podle § 98 odst. 1 nebo § 144 odst. 2,
b) posouzení přiměřenosti stanovení délky nebo prodloužení lhůty pro podání nabídek, předběžných nabídek, žádostí o účast nebo návrhů.
I. Obecně k výhradě dřívějšího konce lhůty pro podání námitek proti zadávacím podmínkám
Ve veřejném zadávání se dlouhodobě objevuje praxe, kdy jsou námitky proti zadávacím podmínkám – často velmi rozsáhlé – podávány dodavateli v posledních hodinách či dokonce minutách běhu lhůty pro podání žádostí o účast, předběžných nabídek či nabídek.1) Důsledkem takové praxe bylo pak zejména to, že zadavatel nemá již reálnou možnost na námitky smysluplně reagovat (tj. zejména úpravou zadávacích podmínek) – v okamžiku, kdy se s námitkami seznámí, již lhůta pro podání nabídek uplynula, a „na stole“ jsou tak jen dvě možnosti: zadávací podmínky hájit (byť i za situace, kdy si zadavatel na základě zhodnocení namítaných skutečností uvědomí, že nejsou zcela ideální), nebo zadávací řízení zrušit.
Cílem nového ustanovení § 242 odst. 5 ZZVZ zavedeného novelou č. 166/2023 Sb. je dát zadavateli možnost se těmto v podstatě bezvýchodným situacím vyhnout, tj. uplatněním výhrady si zajistit, že se s námitkami proti zadávacím (soutěžním) podmínkám bude moci seznámit s takovým časovým předstihem před nezvratným koncem lhůty pro podání nabídek, aby na ně mohl adekvátně racionálně reagovat.
Je však třeba si uvědomit, že pokud zadavatel této možnosti využije, fakticky dodavatelům zkracuje (podle dosavadních pravidel počítanou) lhůtu pro podání námitek. Aby nedocházelo ke krácení práv dodavatelů, stanoví se, že předmětné tři dny (resp. 72 hodin) musí jít na vrub zadavatele, tzn. reálně o ně musí např. lhůtu pro podání nabídek prodloužit.
Lapidárně řečeno, když se bude napříště (v situaci, kdy zadavatel využije výhradu podle § 242 odst. 5 ZZVZ) uvažovat o tom, jestli např. je lhůta pro podání nabídek přiměřená, jestli zadavatel uveřejnil vysvětlení zadávací dokumentace na profilu včas (ale také třeba jestli dodavatel včas požádal o vysvětlení podle § 98 odst. 3 ZZVZ), bude to poměřováno ne s koncem lhůty pro podání nabídek, ale s koncem lhůty pro podání námitek (protože to je lhůta, která nesmí být dodavatelům krácena).
II. Praktické důsledky uplatnění výhrady dřívějšího konce lhůty pro podání námitek proti zadávacím podmínkám
Pro přiblížení postupu dle § 242 odst. 5 ZZVZ je využita zákonná úprava pro lhůty v otevřeném řízení, kdy lhůta pro podání nabídek, pokud nejsou splněny podmínky pro její prodloužení či zkrácení, musí podle § 57 ZZVZ činit minimálně 30 dní. Při standardním postupu by tak při zahájení zadávacího řízení např. 1. 8. 2023 musela být tato lhůta zadavatelem stanovena tak, aby její konec pokryl minimálně celý den 31. 8. 2023. Pro vhodnější přiblížení, jak správně aplikovat zákonem stanovenou lhůtu v hodinách, bude jako původně zamýšlený konec lhůty pro podání nabídek stanoven termín do 1. 9. 2023 10:00 hod.2 Při uplatnění nově koncipovaného ustanovení § 242 odst. 5 ZZVZ zadavatel musí zohlednit aspekt
zkrácení lhůty pro podání námitek, a to tak, že tato lhůta by měla odpovídat původní lhůtě pro podání nabídek. Zadavatel by tedy měl stanovit upravenou lhůtu pro podání nabídek s připočtením 72 hodin, aby nebyla zkrácena práva dodavatelů pro možnost podání námitek oproti standardnímu postupu bez využití § 242 odst. 5 ZZVZ. Uvedené znamená, že nově by lhůta pro podání nabídek končila 4. 9. 2023
v 10:00 hod., přičemž dodavatelé by měli možnost podat námitky do 1. 9. 2023 10:00. Lhůta pro podání námitek by tak odpovídala zákonnému požadavku na délku lhůty pro podání nabídek ve smyslu § 242 odst. 5 písm. b) ZZVZ (a současně by byla splněna i podmínka dle § 57 ZZVZ stanovující minimální délku lhůty pro podání nabídek 30 dní).
Pokud by při stejném postupu zadavatel poptával předmět plnění, u něhož by bylo nezbytné z hlediska požadavku na přiměřenost stanovených lhůt stanovit delší lhůtu pro podání nabídek, např. přiměřená lhůta pro podání nabídek by byla 45 dní, musí zadavatel aplikovat stejný přístup z hlediska stanovení lhůty pro podání nabídek jako v předchozím případě. Uvedeno na příkladu, původně dovozená přiměřená lhůta musí být při postupu dle § 242 odst. 5 ZZVZ prodloužena min. o 72 hodin (tzn. při zahájení zadávacího řízení dne 1. 8. 2023 by původní lhůta pro podání nabídek byla stanovena např. do 16. 9. 2023 10:00 hod., nicméně lhůta pro podání nabídek při aplikaci § 242 odst. 5 ZZVZ by tak byla
stanovena do 19. 9. 2023 10:00 hod., přičemž lhůta pro podání námitek by končila 16. 9. 2023 v 10:00 hod.). Opět tak lhůta pro podání námitek odpovídá zákonnému požadavku na délku lhůty pro podání nabídek ve smyslu § 242 odst. 5 písm. b) ZZVZ (a současně by byla splněna podmínka přiměřenosti délky lhůty pro podání nabídek ve vztahu k předmětu veřejné zakázky – 45 dní).
Pokud v průběhu zadávacího řízení dojde k potřebě prodloužení lhůty pro podání nabídek, je nezbytné, aby zadavatel i v této situaci, pokud se již při zahájení zadávacího řízení rozhodl aplikovat ustanovení § 242 odst. 5 ZZVZ, přistoupil ke stejnému principu…