Součástí stanoviska MV ČR č. 5/2023 je tip na formulaci a odůvodnění usnesení zastupitelstva obce k rozhodnutí o zapojení se do „daňového milostivého léta“.
Stanovisko ministerstva vnitra č. 5/2023 zde ke stažení
Jakým způsobem a v jakém rozsahu je možné formulovat usnesení zastupitelstva územního samosprávného celku ve vztahu k rozhodnutí o zapojení se do „daňového milostivého léta“ dle zákona o mimořádném odpuštění a zániku některých daňových dluhů?
- Zastupitelstva obcí, krajů a hlavního města Prahy se mohou do 30. září 2023 usnesením rozhodnout o použití zákona o mimořádném odpuštění a zániku některých daňových dluhů, a to jak plošně pro všechny místní poplatky a odvody za porušení rozpočtové kázně, tak pouze pro ty z nich, jež v usnesení výslovně označí. Rozhodnout o použití zákona však lze pouze k jednotlivým místním poplatkům jako celku, nikoliv například pro jednu skupinu jejich poplatníků.
- V rámci usnesení, kterým se rozhoduje o použití zákona o mimořádném odpuštění a zániku některých daňových dluhů, není možné stanovovat další podmínky a omezení, za kterých se zákon ve vztahu k místním poplatkům nebo odvodům za porušení rozpočtové kázně použije.
Musí být uvedené usnesení odůvodněno, případně jakým způsobem?
- Při rozhodování o použití zákona o mimořádném odpuštění a zániku některých daňových dluhů, a to včetně rozsahu jeho použití, by
zastupitelstvo mělo mít pro zvolený postup dostatečné důvody z hlediska přiměřenosti (proporcionality), objektivity a racionality. Je žádoucí, aby odůvodnění rozhodnutí zastupitelstva bylo přímo součástí textu usnesení nebo alespoň podkladových materiálů pro jednání zastupitelstva či zápisu ze zasedání. Podstatná je vždy prokazatelná existence dostatečných důvodů pro rozhodnutí zastupitelstva.
NahoruODŮVODNĚNÍ STANOVISKA
Dne 1. července 2023 nabyl účinnosti zákon č. 182/2023, o mimořádném odpuštění a zániku některých daňových dluhů (dále jen „zákon o mimořádném odpuštění a zániku některých daňových dluhů“), který upravuje tzv. „daňové milostivé léto“. Na základě § 2 odst. 3 tohoto zákona je obcím, krajům a hlavnímu městu Praze fakultativně (volitelně) umožněno použití postupů upravených tímto zákonem pro místní poplatky nebo odvody za porušení rozpočtové kázně, které spravují jejich obecní úřady, krajské úřady, Magistrát hlavního města Prahy a úřady městských částí hlavního města Prahy. Podmínkou použití jmenovaného zákona je, že o tom nejpozději do 30. září 2023 rozhodne usnesením zastupitelstvo daného územního samosprávného celku.
Při zapojení se do „daňového milostivého léta“ může v případě fyzických osob za splnění zákonem stanovených podmínek – zejména včasného zaplacení rozhodného nedoplatku (jistiny) – dojít u místních poplatků k odpuštění
- „sankčního“ zvýšení místního poplatku – viz § 11 odst. 3 a 4 zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o místních poplatcích“),
- nákladů řízení včetně exekučních nákladů.
V případě odvodu za porušení rozpočtové kázně může obdobně dojít k odpuštění
- penále (§ 22 odst. 8 zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů),
- úroku z posečkané částky,
- nákladů řízení včetně exekučních nákladů.
Při zapojení se do „daňového milostivého léta“ dochází taktéž za splnění zákonem stanovených podmínek k zániku „bagatelních“ nedoplatků na místních poplatcích či odvodech za porušení rozpočtové kázně a nedoplatků na jejich příslušenství (každý jednotlivý nedoplatek musí být menší než 200 Kč, přičemž tyto nedoplatky v součtu u jednoho správce poplatku nesmí přesáhnout 1 000 Kč).
Podrobnější informace k „daňovému milostivému létu“ pro místní poplatky lze nalézt v metodické pomůcce Ministerstva financí, která je zveřejněna pod tímto odkazem.
O zapojení do „daňového milostivého léta“ rozhodují zastupitelstva obcí, krajů a hlavního města Prahy v rámci své samostatné působnosti usneseními. V kontextu s § 2 odst. 3 zákona o mimořádném odpuštění a zániku některých daňových dluhů je přitom nezbytné vymezit, v jakém rozsahu o tomto zapojení mohou zastupitelstva rozhodovat. Vycházet je přitom třeba jak z jazykového znění předmětného ustanovení, tak z vlastního smyslu a účelu možnosti se do „daňového milostivého léta“ dobrovolně zapojit.
Ustanovení § 2 odst. 3 zákona o mimořádném odpuštění a zániku některých daňových dluhů konkrétně uvádí, že rozhodne-li tak zastupitelstvo svým usnesením, „tento zákon se použije na místní poplatek nebo odvod za porušení rozpočtové kázně“, který je (zjednodušeně řečeno) ve správě úřadu toho kterého územního samosprávného celku. Z důvodové zprávy k tomuto zákonu pak vyplývá, že předmětná právní úprava územním samosprávným celkům umožňuje využít „přednastavených“ a „standardizovaných“ pravidel „daňového milostivého léta“ tím, že se k jejich aplikaci usnesením zastupitelstva na bázi dobrovolnosti „přihlásí“. Současně je v důvodové zprávě opakovaně zdůrazňováno, že pokud by
územnímu samosprávnému celku zákonem upravený režim „daňového milostivého léta“ nevyhovoval, může k jemu obdobné úpravě (tj. prominutí některých „daňových dluhů“) využít postupů a nástrojů předvídaných jinými zákony (například zákonem o místních poplatcích).
Z výše uvedeného vyplývá, že zastupitelstva ve svých usneseních o zapojení do „daňového milostivého léta“ nad rámec úpravy v zákoně o mimořádném odpuštění a zániku některých daňových dluhů nemohou stanovovat vlastní podmínky či omezení, za kterých se bude tento zákon aplikovat. Na druhou stranu je však v souladu s principy proporcionality a rozpočtové autonomie územních samosprávných celků možné dovodit, že je-li (či v minulosti bylo) v obci zavedeno více druhů místních poplatků (srov. § 1 zákona o místních poplatcích), může zastupitelstvo usnesením rozhodnout o připojení se k „daňovému milostivému létu“ jak ke všem místním poplatkům, tak pouze k některým z nich, jež v usnesení výslovně vyjmenuje (např. pouze k poplatku za obecní systém odpadového hospodářství).
Zapojení však bude možné vždy pouze k jednotlivým místním poplatkům jakožto celku, neboť zákon jejich další diferenciaci nepředpokládá. Nelze tedy například akceptovat postup, kdy by zastupitelstvo obce rozhodlo o připojení se do „daňového milostivého léta“ pouze pro jím vymezenou část zákonem stanovených poplatníků konkrétního místního poplatku, ani není možné…