dnes je 19.5.2024

Nepřístupný dokument, nutné přihlášení
Input:

Sdružení zásadně nesouhlasí se změnou zdroje dat o počtu obyvatel pro účely výpočtu podílu obcí

7.5.2024, Zdroj: MF ČR, SMO ČR

Sdružení místních samospráv zásadně nesouhlasí se změnou zdroje dat o počtu obyvatel z bilance obyvatel ČR zpracované ČSÚ na údaje vedené v Registru obyvatel. Tato změna prý poškodí až 5800 malých obcí a novela, která primárně cílí na kraje, s sebou přináší skryté nebezpečí pro obce.

Vláda schválila novelu zákona o rozpočtovém určení daní

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 572)

V současnosti je model rozdělení výnosů ze sdílených daní nastaven formou fixních podílů krajů, které se nemění a odpovídají podílům stanoveným v roce 2005 v rámci reformy veřejné správy. Novela zákona nově sjednocuje hlavní funkční principy, podle kterých jsou sdílené daně přerozdělovány mezi kraje, se zavedenými principy jejich přerozdělování mezi obce. Dílčí podíly jednotlivých krajů budou vypočítávány na základě kritérií a vah daných zákonem a každoročně aktualizovaných vyhláškou Ministerstva financí. 

Celkový dopad na státní rozpočet je rozložený mezi roky 2025-2027 a činí celkem 11,2 mld. Kč, což znamená zvýšení podílu krajů z daňových výnosů ze sdílených daní ze stávajících 9,78 % na 10,26 %. 

Nově schválená kritéria a jejich váha v propočtu:
1.     Počet obyvatel kraje 40%
2.     Počet kilometrů silnic II. a III. třídy 20%
3.     Rozloha kraje 13%
4.     Podíl počtu obcí v kraji k rozloze území kraje (bez hl. m. Prahy) 8%
5.     Vyrovnávací koeficient (pro kraje bez hl. m. Prahy) *) 7%
6.     Počet výjezdových základen zdravotnické záchranné služby v kraji 6%
7.     Počet dětí, žáků a studentů škol zřizovaných krajem 4%
8.     Počet urgentních příjmů typu I v krajských nemocnicích 2%
*) Jedná se o prvek, který částečně redukuje ztráty spojené s přechodem z dosavadního RUD na nový model. Toto kritérium je jediné, které shodnou výší všem krajům (vyjma hlavního města Prahy) přispívá na výkon působností.

Pro hl. m. Prahu bude dále nastaven dodatečný podíl na sdílených daních ve výši 0,1 % za účelem zmírnění negativního dopadu, který vyplývá z nového modelu RUD.

Novelou zákona se dále mění zdroj dat pro stanovení počtu obyvatel ČR. Zatímco v současnosti jejich počet vycházel ze stavu k 1. lednu běžného roku uvedeného v bilanci obyvatel České republiky zpracované Českým statistickým úřadem, nově bude jeho zdrojem Registr obyvatel. 

Celkové navýšení RUD krajů bude částečně doprovázeno redukcí dosavadních mimořádných prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury pro kraje na financování silnic II. a III. třídy v celkové výši 4 mld. Kč.

Novelou zákona se nemění stávající model rozdělení sdílených daní obcí ani se nenavyšuje jeho alokace. Rozpočtové určení daní obcí bylo za dobu své existence na úkor daňových podílů státu navýšeno opakovaně a dlouhodobé přebytky hospodaření obcí prokazují, že obce plně nevyužívají prostředky provozního salda na investice. V únoru 2024 obce hospodařily s přebytkem rozpočtu ve výši 12,3 mld. Kč. Případné navýšení podílů obcí by tedy nebylo efektivní.

Sdružení místních samospráv zásadně nesouhlasí se změnou zdroje dat o počtu obyvatel pro účely výpočtu podílu obcí

Tato změna prý poškodí až 5800 malých obcí. SMS ČR podporuje spravedlivou změnu parametrů pro přerozdělení daňových příjmů mezi kraje, která zajistí každoroční aktualizaci dílčích podílů jednotlivých krajů na základě objektivních kritérií. Nesouhlasí však s tím, že návrh také mění zdroj dat o počtu obyvatel pro účely výpočtu podílů obcí a nově krajů na sdílených daních z bilance obyvatel ČR zpracované ČSÚ na údaje vedené v Registru obyvatel (ROB).

V žádném případě nemůžeme akceptovat přesun cca 3,5 mld. Kč z malých a středních měst ve prospěch těch největších, nad 100 000 obyvatel. Je zřejmé, že tato změna poškodí až 5800 obcí. Z návrhu zároveň není známo, zda výpočty změny RUD krajů pracovaly s daty ČSÚ nebo ROB. Výše uvedená změna není projednaná, nemá své opodstatnění s ohledem na Programové prohlášení vlády a plány s RUD obcí, vnáší do problematiky výpočtů zmatek a ohrožuje hladký průběh přijetí změny RUD krajů, kterou za SMS ČR maximálně podporujeme,“ říká předsedkyně Sdružení místních samospráv Eliška Olšáková.

Jedním z argumentů pro změnu zdroje dat je, že bylo vyhověno dlouhodobému požadavku obcí a ČSÚ. Přechod z výpočtu z dat ČSÚ na ROB nebyl předem prodiskutován se zástupci obcí a krajů. Pokud se obce vyjadřovaly k výpočtům dle ČSÚ a ROB, tak tomu bylo z důvodu rozdílných počtů obyvatel, a to například ve věci tzv. třídící slevy na občana v rámci odpadového hospodářství. SMS ČR v meziresortním připomínkovém řízení tuto změnu bez předchozí diskuze jednoznačně odmítlo.

Skutečnost, že bilance obyvatel je zdrojem dat pro výpočet dle zákona o RUD neznamená pro ČSÚ žádnou administrativní zátěž navíc. Je nutné zdůraznit, že rozdíl celkového počtu obyvatel mezi oběma registry je značný, podle důvodové zprávy k návrhu činí více než 450000 obyvatel.

V důvodové zprávě je také uvedeno, že dopad změny bude pozitivní především pro největší města v kategoriích nad 100000 obyvatel, a to v rozsahu přerozdělení jednotek miliard korun oproti současnému stavu.

Do budoucna se nebráníme změně zdroje dat na registr obyvatel, pokud budou předem vyčísleny konkrétní dopady na všechny obce a na základě toho budou případně upraveny parametry RUD obcí,“ doplňuje Eliška Olšáková.

Další rána malým obcím, obešli nás, zní ze Svazu měst a obcí ČR (SMO ČR)

Počet obyvatel zamíchá s výší přerozdělení daní (RUD) pro kraje i města. Novela rozpočtového určení

 
Nahrávám...
Nahrávám...