Rekonstrukce školního
hřiště: modelový příklad studie proveditelnosti
Tento příspěvek
by měl poskytnout inspiraci žadatelům z řad obcí a měst, kteří plánují získat
dotace na financování rekonstrukce školních hřišť či jiných sportovišť. Náš
modelový příklad studie proveditelnosti je situován v obci Kamenice a je vhodný
k podpoře z některého z regionálních operačních programů. Konkrétně je možné,
dle místa realizace projektu, vybrat z nabídky následujících dotačních titulů:
Regionální operační program Střední Čechy, oblasti
podpory: 3.2 Volnočasové aktivity a 3.3 Volnočasové aktivity.
Regionální operační program Moravskoslezsko, oblasti
podpory: 3.1 Rozvojové póly regionu, 3.2 Subregionální centra, 4.1 Rozvoj
Venkova.
Regionální operační program Jihozápad, oblasti podpory: 2.1
Integrované projekty rozvojových center, 2.2 Rozvojové projekty spádových
center, 2.3 Revitalizace částí měst a obcí.
Regionální operační program Severozápad, oblasti podpory:
1.2 Podpora revitalizace a regenerace středních a malých měst.
Regionální operační program Severovýchod, oblasti podpory:
2.1 Rozvoj regionálních center, 2.2 Rozvoj měst a 2.3 Rozvoj venkova.
Regionální operační program Jihovýchod, oblasti podpory: 3.2
Rozvoj regionálních středisek, 3.3 Rozvoj a stabilizace venkovských sídel.
Regionální operační program Střední Morava, oblasti podpory:
2.2 Rozvoj měst a 2.3 Rozvoj venkova.
Jak již bylo
uvedeno v jiných částech této příručky, získání dotace z regionálních operačních
programů je podmíněno zpracování žádosti o dotaci a povinných příloh. V případě
investičních projektů je požadováno v rámci příloh i zpracování tzv. studie
proveditelnosti (v některých regionálních operačních programech může být
nazývána i jinak, např. studie ekonomického hodnocení projektu, apod.), která představuje
obsáhlý a poměrně složitý dokument, který doplňuje a podrobněji rozvádí některé
části projektové žádosti. Účelem studie proveditelnosti je popsat, posoudit a
zhodnotit realizovatelnost projektu. Obsah studie proveditelnosti se může mírně
odlišovat dle jednotlivých regionálních operačních programů, ale zpravidla
zahrnuje zejména následující části:
1. Úvodní
informace
Úvodní
informace by měly zahrnovat identifikační údaje o žadateli o dotaci. V případě,
že projekt zpracovává ve spolupráci s konzultantskou firmou, uvádíme i údaje o
zpracovateli studie proveditelnosti. Dále je možné stručně nastínit účel
zpracování studie proveditelnosti (velmi stručně - jeden až dva odstavce). Účel
studie lze vymezit např. následujícími formulacemi:
Vyhodnocení technických a socio-ekonomických dopadů projektu
rekonstrukce historické památky.
Zhodnocení reálnosti vybrané varianty řešení.
Zhodnocení udržitelnosti projektu.
Vyhodnocení finanční efektivnosti a realizovatelnosti
projektu.
Je
možné také dodat, že studie bude využita jako materiál k řízení projektu, apod.
V
případě projektu Rekonstrukce školního hřiště Kamenice" je žadatelem o
dotaci měst kamenice, které se nachází v okrese Strakonice Jihočeského kraje.
Počet obyvatel obce činil k 1. 1. 2011 1540 osob.
2. Popis
projektu
Předmětem
projektu je rekonstrukce venkovního antukového hřiště a z části travnatého školního
hřiště na víceúčelové sportovní hřiště s umělým povrchem v obci Kamenice.
Výstavba vyřešila potřeby školy a zároveň i široké veřejnosti, sportovců a občanů
obce Kamenice a okolí.
Cílem projektu
je přispívat k udržitelné přeměně a rozvoji města Kamenice tak, aby bylo přitažlivým
místem pro kvalitní život obyvatel. Projekt svými dopady zlepšuje kvalitu života
a kvalitu veřejných služeb obyvatel a snižuje disparity v regionu. Projekt se
snaží přispět k tvorbě infrastruktury rekreačních a sportovních služeb, přispívá
k revitalizaci města a rozvíjí infrastrukturu občanské vybavenosti obce.
Zrekonstruované hřiště nabízí širší nabídku sportovních aktivit obyvatel, tedy
infrastrukturu pro volnočasové aktivity obyvatel.
Výsledkem
projektu je zrekonstruované hřiště s umělým povrchem včetně odvodnění, oplocení
a osvětlení. Hřiště se nachází poblíž centra města Kamenice, v blízkosti
základní školy a fotbalového hřiště. Všechny zrekonstruované pozemky jsou ve
vlastnictví města. Před rekonstrukcí se na pozemku nacházelo 2 x antukové hřiště
na volejbal, sezení ve svahu a schodiště cca 5 m, zbylá část byla zatravněná.
Záměrem projektu je vytvořit multifunkční hřiště s umělým sportovním povrchem s
křemičitým vsypem červeno/zelené barvy o rozměrech 1 800 m2. Areál
sportovního hřiště bude zahrnovat:
2 000
m2 zregenerované a zrevitalizované plochy území,
multifunkční
hřiště s umělým sportovním povrchem o rozměrech 50 x 35 m s oplocením do výšky
3,5 m a osvětlením,
2 x
volejbalové hřiště (18 x 9 m),
2 x
tenisové hřiště (23 x 11 m),
basketbalové
hřiště (28 x 15 m),
hřiště
na malou kopanou (45 x 28 m),
zpevněné
plochy a nový chodník ze zámkové dlažby,
sektor
pro skok do dálky,
Ke hřišti je
dále navržen přístupový chodník šíře 2 m, který je napojen na stávající zpevněnou
část přes schodiště u budovy školy. Drenážní systém hřiště jeodveden kanalizační
dešťovou přípojkou do dešťové stoky a jí do jednotné kanalizace. K parkování se
využívá parkoviště na náměstí. Sociálně - hygienické prostory jsou využívány ve
školském objektu hřiště. Hřiště je osvětleno šesti stožáry napojenými na
stávající rozvody školy. Co se mobiliáře týká, na pozemku došlo k osazení
typových laviček - 6 ks a dále zde byly rozmístěny nádoby na odpad s vyndavací
plechovou vložkou - 3 ks. Zbývající plochy areálu byly ohumusovány a upraveny
pro osázení zeleně. Projekt nemá negativní vliv na životní prostředí. Odpady byly
zlikvidovány komunálním svozem odpadů.
Hřiště přispívá
k prosazování rovnosti příležitostí a nediskriminaci všech cílových osob
projektu. Cílem projektu je, aby měl každý stejnou šanci rozvíjet svůj
sportovní potenciál bez ohledu na svoji sociální situaci a místo bydliště. Hřiště
je přístupné všem žákům či obyvatelům jiného než českého původu, ze všech
sociálních vrstev, z jakéhokoli místa bydliště, jakéhokoli náboženského
vyznání, každého věku, pohlaví, vzdělání i případného tělesného nebo
psychického postižení.
Projekt se těší
vysoké podpoře v rámci obce, což dokládá jednak rozhodnutí zastupitelstva obce
ze dne 10. 1. 2011, které schvaluje realizaci projektu a také provedené
dotazníkové šetření mezi obyvateli města Kamenice, kde se 95 % dotazovaných vyjádřilo
pro realizaci projektu.
V popisu projektu dále může být uveden harmonogram prací,
který by měl být rozdělen následovně:
Předinvestiční fáze (příprava projektu; podání ohlášení, žádosti
o stavební povolení; výběrové řízení na stavební práce, výběrové řízení na
vybavení), výběrové řízení.
Investiční fáze (stavební činnost, restaurátorské práce,
instalace vnitřního vybavení, kolaudace).
Administrace projektu (řízení projektu, monitoring a průběžné
vyhodnocování projektu, výběr a přijetí nových pracovníků, školení zaměstnance,
publicita a propagace akce, závěrečná zpráva, vyhodnocení akce, vyúčtování, přechod
do provozní fáze).
Postrealizační fáze (zajištění provozu a udržitelnosti
projektu po dobu min. 5 let od finančního ukončení projektu).
3. Analýza
trhu a marketingová strategie
Analýza trhu
je důležitou součástí studie proveditelnosti. Má za cíl vyhodnotit postavení
projektu z pohledu nabídky (analýza potenciální konkurence) a podat informace o
druhu a struktuře spotřebitelů. V návaznosti na provedenou analýzu je určována
marketingová strategie.
Hlavní
strategií tohoto modelového projektu je zajištění kvalitních prostorů pro široké
spektrum volnočasových a sportovních aktivit dětí, mládeže, dospělých, žáků MŠ
a ZŠ a sportující veřejnosti v obci a okolí. Posláním projektu je také
nabídnout vyžití pro spokojenost obyvatel se životem ve městě a zvýšení jejich
kvality života. Dalším možným efektem je zvýšení sounáležitosti obyvatel s městem
a možné snížení kriminality.
Konkrétní marketingový
mix je možné definovat (na základě tzv. 4 P"- Produkt, Price , Promotion
a Place následovně:
Produkt
Výstupem
projektu je víceúčelové hřiště v obci Kamenice (s osvětlením, odvodněním a
oplocením), které tvoří zázemí pro sporty - tenis, malá kopaná, házená,
volejbal, basketbal a sektor pro skok do dálky.
Ceny
a cenová politika
Hřiště je veřejně
přístupné bez omezení, je pouze uzavíráno na noc kvůli možnému vandalismu. Žáci
ZŠ, MŠ a členové TJ Sokol kamenice užívají hřiště bezplatně. Bezplatné jsou i
akce pořádané pod záštitou města. Příjmy, které jsou provozem hřiště vytvářeny,
jsou spíše okrajové a slouží na úhradu části provozních nákladů. Zbytek nákladů
na provoz nese město Kamenice. Poplatek za využívání hřiště je následující:
Celé hřiště: bez
osvětlení 100 Kč/hod.
s osvětlením 200 Kč/hod.
1 kurt: bez
osvětlení 50 Kč/hod.
s
osvětlením 200 Kč/hod.
Propagace
Veřejný příspěvek
na projekt nepřesáhne 500 000 EUR, proto prostředkem publicity nebude velkoplošný
panel. Publicita bude zajištěna následujícími prostředky:
zadávací řízení - v rámci zadávacího řízení byl dodavatel
informován o charakteru projektu a jeho předložení formou žádosti o poskytnutí
dotace a smlouvy s dodavateli obsahovaly informaci o spolufinancování projektu
z EU, internetové stránky projektu - na
webu města Kamenice www.kamenice.cz je samostatná záložka s informacemi a
fotografiemi projektu, informace o projektu jsou dále na stránkách ZŠ Kamenice.
pamětní deska - v místě realizace projektu byla umístěna pamětní
deska,
informační a komunikační materiály - město Železnice vydalo
pravidelné tiskové zprávy s důležitými informacemi o průběhu realizace a důležitých
akcích v rámci projektu, dále město vydává letáky, které informují o
aktivitách, provozní době hřiště a poskytují potřebné kontakty.
propagační tašky - tašky slouží zejména jako cena vítězům různých
turnajů pořádaných na novém hřišti
inzerce v lokálních médiích a placená inzerce.
Place
Víceúčelové hřiště
se nachází téměř v centru města, vedle travnatého fotbalového hřiště a vedle
areálu Masarykovy ZŠ. Obě hřiště jsou dostupná ze zpevněné komunikace, takže k
nim lze přijet automobilem, na kole i pěšky. Další rozvoj obce i využití hřišť
je tedy zajištěn.
4. Soulad se
strategickými dokumenty
Existuje celá řada
strategických dokumentů, na které může žadatel projektem navázat. V případě
projektu rekonstrukce dětského hříště můžeme uvést kupříkladu následující
dokumenty.
Koncepce
rozvoje mikroregionu
Strategický plán místní akční skupiny
Strategie (program) rozvoje kraje
Strategie rozvoje lidských zdrojů kraje
Strategie regionálního rozvoje České republiky pro léta
2007-2013
Národní rozvojový plán ČR na období 2007-2013
Dlouhodobý
program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR - Zdraví pro všechny v 21.
století
5. Technické a
technologické zajištění projektu
Technické a
technologické řešení projektu je vždy…