Program Nemovitosti - praktický průvodce
zpracováním projektové žádosti
Představení programu
Program
Nemovitosti napomáhá k rozvoji podnikatelské infrastruktury prostřednictvím
dotací do výstavby nájemních objektů, rekonstrukce výrobních prostor, rozvoje
průmyslových zón, projektů na zhotovení projektové dokumentace. Dotace v
programu Nemovitosti jsou poskytovány ke spolufinancování podnikatelských
projektů. Na jeden projekt lze získat dotaci od 1 mil. Kč do 500 mil. Kč
(závisí na typu projektu blíže viz příloha č. 2 k Výzvě). V případě projektu
zhotovení projektové dokumentace je minimální dotace 500 tis. Kč, maximální
dotace 50 mil. Kč. Míra spolufinancování se liší dle jednotlivých regionů a
typů žadatelů (v rozmezí od 40 do 60 %).
Atraktivní
je především zaměření programu. Lze
financovat např.:
- výstavbu nájemních
objektů (VNO),
- rekonstrukce výrobních prostor - objektů (RO),
- rozvoj průmyslových zón (PZ),
- projekty na zhotovení projektové
dokumentace (PD).
Takto
definované 4 skupiny typových projektů určují tzv. podprované aktivity. Od
zvolené podporované aktivity se odvíjí výše dotace, typ závazného ukazatele,
položky způsobilých výdajů atd.
Program
je vhodný pro velmi široký okruh podnikatelských sektorů.
Pro inspiraci výrobním
podnikům uvádíme několik odvětví a konkrétních projektových záměrů, které byly
podpořeny v první výzvě programu:
- rekonstrukce a adaptace historicky cenné nemovitosti na
podnikatelský objekt;
- rekonstrukce výměníkové stanice na výrobní
prostory;
- rekonstrukce skladu vína na výrobní
prostory;
- rekonstrukce bývalých skladů v brownfieldu
na prostory vyhovující potřebám provozu výroby nábytku;
- rekonstrukce zanedbaných objektů včetně
jejich rozšíření na výrobní a skladovací prostory a prostory pro přípravu
výroby s administrativním a sociálním zázemím;
- pořízení, rekonstrukce a přístavba
skladových hal;
- rekonstrukce dlouhodobě nevyužívaných skladů
na výrobní prostory se sociálním zázemím;
- rekonstrukce objektu bývalého kravína pro účely
potravinářské výroby;
- revitalizace zanedbaných výrobních hal za účelem
soustředění dosud prostorově rozptýlených výrobních aktivit společnosti do
jednoho místa
Dalším
důvodem pro doporučení daného programu může být i skutečnost, že je možné okamžitě
připravovat projekty a není nutné čekat měsíce na vyhlášení výzvy. Druhá výzva
k předkládání žádosti se uskuteční právě v následujících měsících. Registrační žádosti
je možné podávat od 1. září 2009 do 31. března 2010. Plné žádosti je možné
podávat do 10 měsíců od data přijatelnosti (registrace RŽ) nebo od data
zahájení příjmu plných žádostí, podle toho, který okamžik nastane později.
Podrobnější
informace o programu Nemovitosti lze nalézt na následujících internetových
stránkách MPO http://www.mpo-oppi.cz/ nebo Agentury CzechInvest: http://www.czechinvest.org.
Závěrem
ovšem upozorňuji, že nalezením dotačního programu, který je ve shodě s
naplánovaným projektovým záměrem, ještě není vyhráno. V této fázi je nutné
podrobně prostudovat podmínky vybraného programu a určit, zda náš záměr skutečně
splňuje všechny podmínky přijatelnosti, jejichž nesplnění znamená automatické
vyřazení projektu. Proto je nutné podrobně zkontrolovat jejich seznam a
vyhodnotit je způsobem ano, ne. Řada žadatelů tuto fázi projektové přípravy
podcení a až v situaci, kdy zpracovává projekt, postupně zjišťuje překážky,
které vyžadují modifikaci projektového záměru nebo dokonce zastavení
projektových prací. Někdy dojde i k předložení nekvalitního projektu. Je sice
velmi obtížné přesně uvést, na co všechno by si měl žadatel dát pozor, ale právě
u programu Nemovitosti upozorňuji mimo jiného na dvě omezující podmínky:
- aktivity (projekt)
podniku by se měly uskutečňovat ve vymezených odvětvích (zpracovatelský průmysl
nebo průřezová odvětví - např. biotechnologie, nanotechnologie,
optoelektronika, atd.),
- projekt musí být realizován pouze v
regionech České republiky mimo území hl. m. Prahy (viz. podmínky programu).
Postup při zpracování žádosti
Procedury
k získání dotací ze strukturálních fondů jsou poměrně složité. Na to, jak by měl
postupovat výrobní podnik v rámci programu NEMOVITOSTI jsme se zeptali
odborníka z pracoviště Řídícího orgánu Operačního programu Podnikání a inovace,
Ing. Pavla Večeři, který je vedoucím Oddělení metodiky a informačního systému
Ministerstva průmyslu a obchodu ČR.
Ing.
Večera doporučuje, aby se žadatel ještě předpodáním žádosti o poskytnutí dotace
důkladně seznámil s textem II. výzvy programu Nemovitosti včetně všech jejích příloh
(Podmínky poskytnutí dotace, Způsobilé výdaje, Pokyny pro žadatele). Zejména je
nutné, aby si žadatel plně uvědomil závazky, které mu z poskytnuté dotace budou
vyplývat, např. předepsaný postup výběru dodavatelů u zakázek v hodnotě nad 500
tis. Kč bez DPH, povinnost udržitelnosti projektu (zákaz prodat pořízený
majetek po dobu 5 let, po dobu 3 let u malých a středních podniků), povinnost
vést ve svém účetnictví speciální analytickou evidencí účetních operací, které
se vztahují k poskytnuté dotaci, povinnost publicity - seznámit veřejnost se skutečností,
že projekt byl podpořen ze strukturálních fondů, povinnost podrobit se
kontrolám poskytovatele a dalších kontrolních orgánů EU a ČR (např. Evropský účetní
dvůr, finanční úřad, Nejvyšší kontrolní úřad atd.). Doporučujeme, aby o podání žádosti
rozhodl vždy statutární orgán (představenstvo společnosti, zastupitelstvo obce
nebo kraje) obeznámený dostatečně s těmito povinnostmi.
Jako
další krok doporučujeme konzultovat podání žádosti na místně příslušné
Regionální kanceláři Agentury CzechInvest (RK CI), které jsou zřízeny v
krajských městech (konkakty na RK CI viz www.czechinvest.org/regionalni-kancelare. Odpovědi na své dotazy můžete také získat na bezplatné lince
Agentury 800 800 777.
K
podávání žádostí slouží žadatelům aplikace eAccount, která je dostupná na
internetové adrese: https://eaccount.czechinvest.org/webform/uzivatel/prihlaseni.aspx.
EAccount umožňuje předávání dokumentů, především žádostí o poskytnutí dotace, žádostí
o platbu a zpráv pro účely monitoringu a dále běžnou komunikaci e-mailovou
formou s odpovědnou osobou na straně poskytovatele (tzv. projektovým manažerem
Agentury). Pro práci s eAccountem je nutné, aby si žadatel vyřídil elektronický
podpis a založil Masterúčet. K zařízení elektronického podpisu je nutný
základní software (bližší informace viz Pokyny pro žadatele OPPI - obecná část,
kapitola 1.6). Pokyny pro žadatele lze nalézt na stránkách www.mpo.cz spolu s textem výzvy do programu Nemovitosti.
Registrační žádost je první
fázi podání žádosti o poskytnutí dotace. Registrační žádost obsahuje, tyto
základní části:
1. základní údaje o žadateli (název, IČ, sídlo, oblast
podnikání, statutární orgán, kontaktní osoba atd.)
Zde může žadatel využít pomocí volby ARES automatického přenosu
údajů z veřejného rejstříku. Upozorňujeme, že v případě žadatele fyzické osoby
jsou vyžadovány ze zákona i údaje o trvalém bydlišti, rodném čísle a datu
narození. Ochrana osobních údajů je zaručena. Doporučujeme věnovat maximální
pozornost vyplnění identifikačních údajů dle údajů v rejstříku ARES nebo
obchodním rejstříku, eAccount provádí automatickou kontrolu na shodu těchto
údajů s údaji v registru.
2. Základní údaje o projektu (název, hlavní cíle projektu, způsob
řešení, požadavek na financování, rámcová data zahájení a ukončení realizace
projektu atp.);
3. Místa realizace - program Nemovitosti je určen pro
podnikatele, obce a kraje z ČR Z hlediska formuláře registrační žádosti je
regionální hledisko řešeno v údaji o místě realizace projektu. V tomto směru
není rozhodující sídlo žadatele. Místo realizace je třeba specifikovat až do
úrovně obce, ulice a čísla popisného. Žadatel může zvolit místo realizace
shodné se svým sídlem, v takovém případě formulář registrační žádosti údaje převezme
z oddílu sídlo žadatele. Upozorňujeme, že není přípustné, aby místo realizace
projektu bylo umístěno mimo ČR nebo na území hl. m. Prahy. Žadatel může zvolit
více míst realizace, z toho je třeba jedno označit jako hlavní, nelze volit
místa realizace mimo podporované regiony.
4. Prohlášení žadatele (především
potvrzení úplnosti a správnosti údajů v žádosti a vědomí si právních následků,
souhlas pro poskytovatele se zpracování údajů předaných v žádosti, předběžný
závazek k archivaci, vedení účetnictví, potvrzení žadatele, že se seznámil s
budoucími povinnostmi příjemce dotace - Podmínky poskytnutí dotace), závazek
nepokoušet se ovlivňovat hodnotící proces.
Doporučujeme
věnovat maximální pozornost vymezení okruhu žadatelů, jímž je daná výzva určena
a okruhu projektů, na něž je poskytovaná dotace určena. V rámci registrační žádosti
volí žadatel z nabídky právních forem (nejčastějši zřejmě budou připadat v
úvahu formy a.s., s.r.o. nebo podnikající fyzické osoby).
Program
Nemovitosti je určen pouze pro podnikatelské subjekty, obce a kraje. Ve skupině
podnikatelských subjektů se dále rozlišuje na malé, střední a velké podniky, od
čeho se zároveň odvozuje příslušná míra podpory. Přesná definice malého a středního
podniku je uvedena v dokumentu Definice malého a středního podniku, který je
umístěn na stránkách www.mpo.cz v
sekci Společné přílohy dotačních programů podpory. Pro určení malého a středního
podniku je hlavním vodítkem počet zaměstnanců, je však třeba splnit i další
kritéria jimiž jsou obrat, aktiva. U propojených a partnerských podniků se
uvedené hodnoty sčítají (u partnerskýh podniků poměrným způsobem - blíže viz již
výše uvedený dokument Definice malého a středního podniku). V rámci registrační
žádosti žadatel volí z variant drobný podnik (do 10 zaměstnanců), malý podnik
(do 50 zaměstnanců), střední podnik (do 250 zaměstnanců). Od velikosti podniku
se odvíjí míra podpory (% dotace na projekt). Pro střední podniky činí
maximální míra podpory 50 %, pro ostatní 60 %.
Z
hlediska odvětvového je tato výzva programu Nemovitosti omezena na odvětví zpracovatelského
průmyslu dle klasifikace ČSÚ - CZ NACE (10, 11, 13-18, 20-23, 24.5, 25-29, 30 -
mimo 30.11, 31, 32, 35) - přesnější výčet položek viz přílohy č. 1 a č. 4 k II.
výzvě do programu Nemovitosti. Tato problematika je v registrační žádosti
upravena v oddíle předmět řešení projektu. Žadatel zadává povinně hlavní předmět
řešení projektu, mohou být zadány i další vedlejší předměty řešení projektu. U
vybraných CZ NACE je třeba přidat podrobnější specifikaci odvětví dle celního
kódu (konkrétně se jedná o CZ NACE 10, 11, 13, 20.14. 1, 20.14.9, 20.59.1,
24.5). Z hlediska vymezení okruhu žadatelé je třeba také věnovat pozornost
vyloučeným odvětvím (těmi jsou např. některá potravinářská odvětví, většina odvětví,
která nemají charakter zpracovatelského průmyslu, část ocelářského průmyslu
atp.). Předejdete tak zbytečným nedorozuměním a zbytečně vynaloženému úsilí,
pokud by Váš projekt musel být vyřazen z důvodu nepřijatelnosti.
Realizace
projektu musí být zahájena po 1.9.2009 a ukončena nejpozději 31.12.2013. Lze
uplatňovat výdaje vzniklé nejdříve v den, kdy je žadatel informován, že jeho
projekt byl posouzen jako předběžně přijatelný.
K
registrační žádosti se přikládají finanční výkazy (žadatel volí ze tří typů -
vede účetnictví, vede daňovou evidenci - vázáno na právní formu fyzické osoby
podnikající nezapsané v obchodním rejstříku, finanční hodnocení dle Moody´s -
vázáno na právní formu žadatele se sídlem v zahraničí), kam žadatel přepíše
vybrané údaje ze své rozvahy a výsledovky. Žadatel může přiložit finanční výkazy
za další propojené subjekty (např. mateřskou společnost). Žadatel při tvorbě
finančních výkazů začíná volbou správného typu finančních výkazu a volbou Stažení
formuláře FV. Na základě finančních výkazů je hodnocena finanční stabilita žadatele
a jeho schopnost zajistit realizaci a udržitelnost projektu. Finanční výkazy je
třeba podepsat elektronickým podpisem.
Dalšími
požadovanými přílohami k registrační žádosti jsou (v závislosti na typu
projektu) např.:
- územní rozhodnutí,
- výpis z katastru nemovitostí,
- návrh stavebně technického řešení,
- vyčíslení nákladů odborně způsobilou
osobou,
- fotodokumentace současného stavu
nemovitosti atp.
Žadatel
nese odpovědnost za správnost údajů v přílohách, neboť na jejich základě se
rozhoduje o schválení žádosti.
Kromě
finančních výkazů se přikládají k registrační žádosti nascanované výkazy za
poslední dvě uzavřená účetní období (schválené statutárním orgánem společnosti,
pokud to zákon účetní jednoce ukládá i s výrokem auditora). Další přílohou je
výpis z živnostenského rejstříku žadatele, který se váže k předmětu řešení
projektu (CZ NACE).
Žadatel
má možnost rozpracovanou registrační žádost uložit do zvoleného souboru Dočasné
uložení formuláře. Pro opětovnou práci s formulářem lze zvolit možnost Obnovení
obsahu formuláře ze souboru. EAccount před odesláním žádosti umožňuje žadateli
provést kontrolu úplnosti vyplnění všech polí, výstupem je seznam polí, které
dosud žadatel nevyplnit a je nucen se k nim vrátit. U některých polí jsou rovněž
nastaveny logické kontroly, které umožní jen vyplnění údajů, které jsou logicky
správné. Na nelogicky vyplněná pole bude také žadatel…