Podpůrné programy krajů
Program rozvoje kraje
Kraj
jako samosprávné společenství občanů definované především zákonem č. 129/2000
Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších novel, zpracovává v rámci
samostatné působnosti (§ 14 zákona) program rozvoje kraje. Přesně řečeno (§ 35,
odst. 2, písm. d) zákona), zastupitelstvo kraje by mělo koordinovat rozvoj
územního obvodu kraje, schvalovat programy rozvoje územního obvodu kraje podle
zvláštních zákonů, zajišťovat jejich realizaci a kontrolovat jejich plnění.
V
této souvislosti nutno zmínit také § 9 zákona č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního
rozvoje, ve znění pozdějších novel, ve kterém se uvádí, že program rozvoje
územního obvodu kraje obsahuje zejména:
a. analýzu hospodářského a
sociálního rozvoje územního obvodu kraje, charakteristiku slabých a silných
stránek jeho jednotlivých částí a hlavní směry rozvoje,
b. vymezení regionů, jejichž
rozvoj je třeba podporovat s ohledem na vyvážený rozvoj kraje spolu s uvedením
oblastí, na něž má být podpora zaměřena včetně navrhovaných opatření,
c. úkoly a priority v
rozmístění a rozvoji občanské vybavenosti, infrastruktury, životního prostředí,
sociální politiky, vzdělávání a dalších odvětví v jeho samostatné působnosti.
Z
předchozího je zřejmé, že kraj musí mít k dispozici strategický dokument,
zkráceně většinou nazývaný program rozvoje kraje, který musí mít jednak analytickou
část a dále pak strategickou operační část, která v určité
hierarchii popisuje aktivity směřující k rozvoji kraje.
Předpokládá-li
tedy jakýkoliv subjekt, že bude pro své aktivity potřebovat vyjádření kraje
k žádosti o některou z forem finanční podpory, musí jeho aktivita odpovídat
prioritám, opatřením, cílům a aktivitám programu rozvoje kraje.
Strategická operační část
programu rozvoje kraje
Strategická
operační část se člení zpravidla na:
- priority, které se jemněji člení na
- opatření.
Dále
se uvádějí:
- specifické cíle opatření a
- aktivity naplňující opatření.
Priority vymezují oblasti rozvoje, na které se chce kraj zaměřit. Jako příklad
lze uvést následující názvy priorit:
A:
Ekonomický rozvoj, podpora podnikání,
B:
Lidské zdroje,
C:
Rozvoj infrastruktury,
D:
Trvale udržitelný rozvoj venkova a životní prostředí.
Opatření rozvádějí jednotlivé priority. Jako příklad lze uvést opatření
v prioritě C:
C.1
Dopravní obslužnost,
C.2
Dopravní infrastruktura a napojení na evropskou dopravní síť,
C.3
Energetické a informační sítě, veřejné vodovody a kanalizace.
Specifické
cíle opatření podrobněji určují zaměření
opatření; např. opatření C.3 může mít následující specifické cíle:
C.3.1.
Rozšíření dostupnosti inženýrských sítí pro obyvatele kraje,
C.3.2.
Zvýšení podílu čisté energie v podnikatelské sféře,
C.3.3.
Rozvoj v oblasti alternativních zdrojů energie,
C.3.4.
Výstavba kanalizací a čistíren odpadních vod (ČOV) ve větších obcích a ve vodohospodářsky
významných oblastech,
C.3.5.
Zlepšování vodohospodářské situace venkovských sídel.
Aktivity
naplňující opatření jsou podkladem pro
implementaci programu rozvoje kraje a tedy i pro financování a přípravu rozpočtu
na jednotlivá období. Jako příklad lze opět uvést výčet aktivit k opatření C.3.
(v závorkách jsou uvedeny symboly specifických cílů):
c.3.1.
Zpracování územní energetické koncepce (C.3.2.),
c.3.2.
Posouzení sítě plynovodů ve spolupráci se správcem sítě (C.3.1.),
c.3.3.
Posouzení stávajících rozvodů elektřiny ve spolupráci se správcem sítě (C.3.2.,
C.3.3.),
c.3.4.
Zpracování programů rozvoje vodovodů a kanalizací (C.3.4.),
c.3.5.
Výstavba kanalizačních sítí zakončených ČOV (C.3.5.),
c.3.6.
Výstavba vodovodů včetně dobudování existujících sítí (C.3.4.),
c.3.7.
Výstavba kanalizací a ČOV v menších obcích (C.3.5.),
c.3.8.
Podpora rozvoje ostatních inženýrských sítí (C.3.1.).
Jsou-li
tedy ve strategické operační části programu rozvoje kraje aktivity takto
vymezeny, je to i zároveň důležitá informace pro všechny potencionální
zpracovatele projektů k rozvoji kraje směřujících.
Implementace programu
rozvoje kraje
Implementací
se rozumí praktické naplňování stanovených cílů popsaných ve strategickém
dokumentu - v tomto případě v programu rozvoje kraje. Naplňování těchto cílů
nelze samozřejmě zajistit pouze verbální výzvou směřovanou k subjektům kraje.
Nejčastěji používanou metodou je vyčlenění veřejných finančních prostředků,
v našem případě finančních prostředků z rozpočtu kraje a jejich promyšlené směřování
k takovým aktivitám, které jsou v souladu se strategickým dokumentem.
Druhy finančních podpor,
finanční podpůrné programy, samostatné projekty
Nejčastější
formou je dotace. Jedná se o nevratnou finanční podporu zpravidla účelově
podmíněnou.
Kraj
však může poskytnout i návratnou finanční výpomoc, zpravidla bezúročnou
půjčku. Návratnou finanční výpomocí může být i výhodně úročený úvěr. V těchto případech
administruje úvěr zpravidla peněžní ústav. Rozdíl mezi zvýhodněným úrokem a
úrokem komerčním pak hradí kraj ze svého rozpočtu.
O
úmyslu financovat určité aktivity programu rozvoje kraje informuje kraj veřejnost vyhlášením finančního podpůrného programu (často se označuje jako grantový
program). Takovýto finanční program stanoví formu, ekonomické podmínky a
zaměření podpory v souladu s programem rozvoje kraje. Finanční program má
vlastně charakter veřejného výběrového řízení, ve kterém má předem
stanovený okruh žadatelů stejné podmínky k předložení žádosti o podporu.
Je
samozřejmé, že vypsané finanční programy nemohou vždy vystihnout veškeré potřeby
kraje, neboť existují i potřeby natolik výjimečné, že jsou vyjádřeny jedinečnými samostatnými projekty. Jinými slovy jde vždy o významný projekt
realizovaný na území kraje, který nezapadá do vyhlášených finančních programů.
Samostatný projekt projednávají orgány kraje ve zvláštním režimu.
Návrh
samostatného projektu obsahuje vždy následující informace:
a. název projektu,
b. cíl projektu,
c. identifikace cíle projektu s opatřeními a specifickými
cíli opatření programu rozvoje kraje,
d. popis a rozsah projektu,
e. prokázání jedinečnosti
projektu v rámci kraje,
f. celkový objem finančních
prostředků potřebných k realizaci projektu,
g. prokazatelné využití
finančních prostředků ve prospěch rozvoje kraje,
h. připravenost a
realizovatelnost projektu,
i. návrh formy podpory a
financování, stanovení finančního podílu žadatele, zajištění požadovaných finančních
prostředků,
j. doklady o způsobilosti žadatele
a jeho schopnosti akci spolufinancovat a realizovat.
Potenciální
příjemci podpory
Program
rozvoje kraje mohou naplňovat svými projekty:
- obce (města), které
jsou přirozeným partnerem krajské samosprávy,
- dobrovolné svazky obcí
ve smyslu § 49 až 53 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších
novel,
- obce, které ke splnění
konkrétního úkolu ve smyslu § 48 zmíněného zákona uzavřely smlouvu
(plynofikace, vodovody, kanalizace, atp.),
- veřejně prospěšné společnosti
a neziskové organizace,
- právnické osoby založené
obcí nebo více obcemi podle obchodního zákoníku,
- podnikatelé ve smyslu
obchodního zákoníku.
V
posledních dvou případech však je vždy zapotřebí zvážit, zda nebudou porušena
pravidla Evropského společenství platná pro podporu podnikatelských subjektů.
Spolufinancování
Spolufinancování
je zásadní požadavek všech tvůrců finančních podpůrných programů, podpůrné
programy kraje nevyjímaje. Důvod je zřejmý: Pokud se žadatel o podporu finančně
nepodílí na realizaci akce, jeho odpovědnost i kvalita realizace značně klesá.
Otázkou
tedy zůstává míra spolufinancování. Míra spolufinancování ze strany kraje je předem
stanovena při vyhlašování finančního podpůrného programu jako maximální možná
hodnota - např. 75 % z přijatelných výdajů. Vyhlašovatel tak předurčuje
minimální finanční účast žadatele včetně jeho partnerů nutnou k realizaci
projektu (v našem příkladu tedy 25 % přijatelných výdajů + ostatní výdaje nutné
k realizaci).
Struktura vyhlášeného finančního
podpůrného programu
Vyhlášení
má obvykle následující strukturu:
a. název programu,
b. odkaz na opatření a specifický cíl opatření programu rozvoje
kraje,
c. cíl programu,
d. popis a rozsah programu, v této části se podrobněji popisuje zaměření
programu a tím se i vymezuje okruh projektů, které přicházejí v úvahu;
e. okruh žadatelů o podporu (viz Potenciální příjemci podpory),
f. typ podpory, v programu musí být přesně specifikován druh finanční
podpory, u návratných finančních výpomocí pak podmínky poskytnutí a
návratnosti;
g. lokalizace projektů, v této části se přesně stanovuje katastrální
území, na kterém mohou být projekty realizovány. Často se vymezuje území jako
území celého kraje;
h. přijatelné a nepřijatelné výdaje, přijatelné výdaje jsou v zásadě
takové, které jsou nezbytně nutné pro realizaci projektu v daném programu. Tvůrce
programu je tedy musí určit tak, aby odpovídaly cíli a charakteru programu. Někdy
se vymezují pouze nepřijatelné výdaje, např. DPH, o jejíž vrácení může příjemce
zpětně požádat, opatření pro možné budoucí ztráty nebo dluhy, nákupy pozemků
nebo budov, dary, ceny, kapesné apod.;
i. základní a specifická kritéria pro posuzování projektů při výběru
a závěrečném hodnocení, žadatel by měl předem vědět, jakými kritérii se při
posuzování projektů bude hodnotící orgán řídit. Mezi základní kritéria patří
např. soulad předloženého projektu s vyhlášeným cílem, rozsah působnosti
projektu (krajská nebo jen místní), ekonomické využití vlastních prostředků
nebo podíl vlastních zdrojů. Jako specifické kritérium může být např. stanoven
soulad se strategickými dokumenty žadatele. U všech kritérií se v programu
uvádí tzv. váha, která má pak vliv na výpočet bodového ohodnocení projektů;
j. minimální a maximální výše podpory, tyto údaje se stanovují
zpravidla proto, aby se vyloučily neúměrně malé projekty a na druhé straně se
stanovila horní hranice podpory, neboť objem finančních prostředků bývá většinou
omezen;
k. stanovení podílu příjemce podpory na realizaci projektu, jak bylo
uvedeno výše, ve velké většině případů se předpokládá spolufinancování žadatele;
l. platební podmínky, v programu se uvádějí platební podmínky
podpory, tj. např. počet splátek v průběhu realizace projektu, termíny splátek
od podepsání smlouvy atp. Žadatel tedy musí předem přesně vědět v jakém čase a za
jakých podmínek bude podpora vyplacena;
m. časový harmonogram realizace programu, každý program má vymezeno časové
období, ve kterém by se měly projekty realizovat tak, aby měly dostatečnou účinnost
z hlediska rozvoje…