Podpory EU v oblasti zemědělství
Systém
evropských i národních veřejných dotací v zemědělství, který bude fungovat během
období let 2007 - 2013, bude v zásadě reagovat na dosavadní postupný reformní
vývoj Společné zemědělské politiky EU. Hlavním cílem těchto kroků je směřování
evropské agrární politiky k celoplošnému produkčnímu zemědělství, které musí
být konkurenceschopné v produkci soukromého zboží a zároveň šetrné k životnímu
prostředí. Těmito aspekty by měla být zajištěna konkurenceschopnost evropských
zemědělců v celosvětovém měřítku zejména s ohledem na jednání v rámci WTO. V
období 2007 - 2013 budou i nadále zesilovat tendence určené k prohloubení
systému fungování a dalšímu provázání zemědělského sektoru s rozvojem celého
venkovského prostoru.
Společná
zemědělská politika EU dnes představuje sadu politik zaměřených nejen na zvyšování
zemědělských příjmů v EU, ale i na problematiku venkova v její nezemědělské
perspektivě. Výdaje v rámci SZP EU tvoří necelou polovinu rozpočtu EU, ale zemědělci
stále opouštějí půdy, stěhují se do městských oblastí a venkovské oblasti se
vylidňují. V rámci reformních kroků je zaváděn princip modulace, který vyjadřuje
hlavní filozofický trend reformy SZP EU ve smyslu postupného převodu prostředků
z prvního pilíře (týká se přímých plateb) do druhého pilíře, tj. životního
prostředí, rozvoje venkova a bezpečnosti potravin. Zatímco se první pilíř soustředí
na zajištění základny stabilního příjmu zemědělců, kteří jinak mohou vyrábět
svobodně podle poptávky na trhu, podporuje druhý pilíř zemědělství v plnění
jeho funkce v životním prostředí a na venkově jakožto poskytovatele veřejných
statků a přispívá k rozvoji venkova.
V
období let 2007 - 2013 budou figurovat v ČR tři hlavní zdroje financování zemědělské
a venkovské politiky. Jedná se především o nárokové platby v rámci Evropského
zemědělského garančního fondu (EAGF 1)), Evropský rybářský
fond (EFF 2)) a nové možnosti v rámci Evropského zemědělského
fondu pro rozvoj venkova (EAFRD 3)) . Hlavní změnou v
programování problematiky rozvoje venkova je v tom, že EAFRD není ani částí
nebo součástí strukturálních fondů. EAFRD, EAGF a EFF je možné koncipovat a
realizovat jako jeden velký celek. Navíc se v EU jedná o navýšení prostředků na
rozvoj venkova ze zdrojů hospodářské a sociální soudržnosti, ovšem vývoj z
hlediska faktického rozvoje venkova nemusí být zcela pozitivní. Každopádně bude
EAFRD nejdůležitějším finančním nástrojem podpory komplexního rozvoje venkova
pro všechny členské země EU v období 2007 - 2013 (podrobněji k tomuto fondu -
viz část Charakteristika Programu rozvoje venkova).
Tato
nová struktura nově koncipovaných fondů plně odráží reformu SZP EU. Česká
republika musela pečlivě vyhodnotit tyto tendence při sestavování jednotlivých
programových dokumentů a to i v kontextu finanční perspektivy EU na celé období
2007 - 2013. Rozvoj venkova, tak jak se o něm hovoří v poslední době, by se měl
stát v programovacím období 2007 - 2013 významnou součástí Společné zemědělské
politiky EU (dále jen SZP EU) - stejně jako problematika rybolovu. Tímto
procesem budou v podstatě potvrzeny následující dva fakty:
- posílí se princip
modulace, který hovoří o postupném přesunu finančních prostředků z I. pilíře do
II. pilíře SZP EU (tj. rozvoj venkova) 4) ,
- dojde k vyčlenění
problematiky rozvoje venkova z politiky hospodářské a sociální soudržnosti EU
(tj. ze sekce strukturálních fondů).
Venkovský
rozvoj se stal druhým pilířem SZP EU teprve na konci 90. let prostřednictvím
schválení Agendy 2000, která mj. ustavila podmínky pro koncipování komplexní a
konzistentní politiky rozvoje venkova. Reformy SZP EU sice nepostupují nijak
velmi rychle, přesto se již dnes musí hledat rovnováha mezi oběma zmíněnými
pilíři.
Schéma
č. 1 - Rovnováha mezi pilíři SZP EU
Zdroj:
New Perspectives for EU rural development, European Communities, 2004
Tímto
postupem by tedy mělo dojít k výraznému posunu v politice rozvoje venkova ve
smyslu jednotného financování (v rámci jednoho fondu) a programování, což by mělo
přinést hlavní zjednodušení ve srovnání se současnou situací. I přes zmíněná
fakta je nezbytné mít na paměti, že strukturální fondy stále budou zaměřeny mj.
také na synergii mezi urbanizovanými a venkovskými oblastmi prostřednictvím
podpory networkingu mezi městskými oblastmi a venkovem, a také propojenosti
ekonomických aktivit malých sídel ve venkovských oblastech. 5)
Systém fungování I. pilíře
SZP EU v období 2007 - 2013
Zásadní
reforma SZP EU schválená v červnu 2003 začala být členskými státy
implementována od roku 2005. Tento způsob nabídl zemědělcům možnost svobodně
produkovat dle poptávky na trhu, čímž bylo zabezpečeno vyplácení dotací
nezávisle na objemu produkce. Tyto nové jednotné platby na farmu (SPS 6)) budou bezprostředně provázány s dodržováním norem na ochranu životního prostředí,
bezpečnosti potravin a dobrého zacházení se…