OSA III v Programu rozvoje venkova ČR na období
2007-2013
V
ose III jsou plánovány celkem 3 priority:
1. Tvorba pracovních příležitostí a podpora využívání OZE (50 % z
osy)
Cílem je vytvořit pracovní místa a zajistit vyšší příjmovou
úroveň obyvatel venkova rozvojem a diverzifikací aktivit na venkově a podporou
venkovské turistiky, zajistit naplnění závazků ČR v oblasti využití OZE.
2. Podmínky růstu a kvalita života na venkově (48 % z osy)
Cílem je vytvořit podmínky růstu ve venkovských oblastech. Zlepšit
vybavení a vzhled vesnic a veřejných prostranství a posílit sounáležitost
obyvatel s místním prostředím a dědictvím venkova. Zabezpečit rozvoj venkovské
infrastruktury s cílem rozvoje malého a středního podnikání a zlepšení životního
prostředí venkovských sídel.
3. Vzdělávání (2 % z osy)
Cílem je přispět k vyšší úrovni vzdělanosti a uplatnění na trhu
práce venkovských obyvatel rozvojem poradenství a vzdělávání a zvýšit používání
informačních a komunikačních technologií.
Priorita III.1 - Tvorba
pracovních příležitostí
Skupina opatření III.1 -
Opatření k diverzifikaci hospodářství venkova
Společné
charakteristiky a podmínky pro všechny opatření priority III.1:
- u všech
opatření se jedná o přímou nenávratnou dotaci,
- omezení geografické způsobilosti
příjemců podpory u všech níže uvedených opatření (projekt může být realizován v
obci do 2000 obyvatel na území České republiky),
- maximální výše podpory činí
50 % celkových přijatelných nákladů (u opatření III.1.3 je výjimka pro
neziskové organizace v maximální výši podpory 90 % přijatelných výdajů),
- minimální celkové přijatelné
náklady na projekt jsou 50 000 Kč.
Opatření III.1.1
Diverzifikace činností nezemědělské povahy (22,5 % z osy)
Popis
situace:
Venkovský
prostor v současné době téměř nevytváří nová pracovní místa, protože zájem o
zaměstnávání ze strany zemědělských podniků je velmi nízký. Se snižováním zemědělské
výroby, především některých výrob náročných na ruční práce (chmel, ovoce,
zelenina apod.), klesá i potřeba sezónních pracovníků. Pro venkov je aktuálním
problémem řešení stabilizace venkovského obyvatelstva prostřednictvím
diverzifikace činností zemědělských podniků směrem k nezemědělským činnostem.
Cílem diverzifikace je udržet a vytvořit pracovní místa na venkově a udržet
nebo zvýšit příjem hospodářství.
Opatření
navazuje na opatření 2.2. programu SAPARD a na opatření 2.1.5 operačního
programu Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství. Opatření navazuje na
priority a cíle Koncepce agrární politiky ČR pro období po vstupu do EU (2004 -
2013) a respektuje cíle Lisabonské strategie a Národního lisabonského programu
2005 - 2008 (Národní program reforem ČR).
Legislativní
rámec:
Čl.
52 a) (i) a 53 nařízení Rady (ES) č. 1698/2005, o podpoře rozvoje venkova z
Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova a prováděcí předpisy. Nařízení
Komise 70/2001, o použití článků 87 a 88 Smlouvy na státní podpory malým a středním
podnikům.
Příjemce
podpory:
Fyzická
nebo právnická osoba nebo skupina fyzických či právnických osob bez ohledu na
právní status, který skupině nebo jejím členům uděluje vnitrostátní právo,
která vykonává zemědělskou činnost v zemědělském podniku v době využití
podpory, s výjimkou zemědělských pracovníků. V případě, že člen zemědělského
hospodářství je právnická osoba nebo skupina právnických osob, musí tento člen
vykonávat zemědělskou činnost v zemědělském podniku v době žádosti o podporu.
V
případě projektů zaměřených na výstavbu decentralizovaných zařízení pro
zpracování a využití obnovitelných zdrojů energie nemůže být příjemcem pomoci
mikropodnik definovaný v souladu s doporučení Komise č. 2003/361/ES, o definici
mikropodniků, malých a středních podniků - podnik, který zaměstnává méně než 10
zaměstnanců a jehož roční obrat a/nebo roční celková účetní rozvaha nepřekračují
2 mil. Eur.
Opatření III.1.2 Podpora
zakládání podniků a jejich rozvoje (15 % z osy)
Popis
situace:
Podpora
zakládání nových a rozvoje existujících nezemědělských podniků nejmenší
velikosti - mikropodniků, včetně nových živností v oblasti výroby, zpracování a
služeb, zejména v oblasti řemesel a služeb pro hospodářství a obyvatelstvo napomůže
zejména naplňování cílů Lisabonské strategie. Sociální struktura a sociální
kapitál venkova současně se strukturou zástavby vesnic přitom vytváří významný
potenciál pro diverzifikaci činností (volné pracovní síly, nevyužité budovy,
zkušenosti z přidružené výroby).
Evropský
fond regionálního rozvoje (EFRR) bude navazovat obecnou podporou malého a středního
podnikání (nad velikostí mikropodniků s místní spotřebou). Opatření navazuje na
opatření 2.2. programu SAPARD. Respektuje cíle Lisabonské strategie a Národního
lisabonského programu 2005 - 2008 (Národní program reforem ČR).
Legislativní
rámec:
Čl.
52 a) (ii) a 54 nařízení Rady (ES) č. 1698/2005, o podpoře rozvoje venkova z
Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova a prováděcí předpisy. Nařízení
Komise 1628/2006, o použití článků 87 a 88 Smlouvy na vnitrostátní regionální
investiční podporu.
Příjemce
podpory:
Příjemci
podpory mohou být fyzické a právnické osoby (i bez historie), které splňují
podmínky pro zařazení do kategorie mikropodniků. V případě, že je žadatelem
podnikatel v zemědělství, může být příjemcem podpory pouze u projektů zaměřených
na výstavbu decentralizovaných zařízení pro využití obnovitelných zdrojů paliv
a energie.
Mikropodnikem
je v souladu s doporučení Komise č. 2003/361/ES, o definici mikropodniků,
malých a středních podniků, podnik, který zaměstnává méně než 10 zaměstnanců a
jehož roční obrat a/nebo roční celková účetní rozvaha nepřekračují 2 mil. Eur.
Opatření III.1.3. Podpora
cestovního ruchu (12,5 % z osy)
III.1.3 a) Podpora
cestovního ruchu
Popis
situace:
Opatření
rozvíjí aktivity zaměřené na diverzifikaci venkovské ekonomiky rozvojem
cestovního ruchu, zejména ve spojení s využitím přírodního a kulturního dědictví
oblasti. V České republice doposud není plně rozvinuta venkovská turistika a
není využit potenciál zemědělských farem v oblasti agroturistiky. Cestovní ruch
přitom vykazuje nejdynamičtější růst a poskytuje mnoho pracovních příležitostí
i pro nekvalifikované pracovní síly. Zvyšuje odbyt místních specialit a řemesel.
Evropský
fond regionálního rozvoje (EFRR) bude navazovat obecnou podporou regionálního
cestovního ruchu (služby, informační centra cestovního ruchu, marketing na
celostátních a zahraničních veletrzích) a podporou v obcích nad 2000 obyvatel.
Opatření
navazuje na opatření 2.2. programu SAPARD a opatření 2.1.5. operačního programu
Rozvoj
venkova a multifunkční zemědělství. Opatření navazuje na priority a cíle
Koncepce agrární politiky ČR pro období po vstupu do EU (2004 - 2013).
Legislativní
rámec:
Čl.
52 a) (iii) a 55 nařízení Rady (ES) č. 1698/2005 o podpoře rozvoje venkova z
Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova a prováděcí předpisy.
Příjemce
podpory:
Příjemcem
podpory může být zemědělský podnikatel - fyzická i právnická osoba, nezemědělský
podnikatel pouze pokud činnost zahajuje, nebo má kratší než dvouletou historii
a neziskové organizace (včetně zájmových sdružení a spolků) s právní
subjektivitou.
III.1.3 b) Podpora
cestovního ruchu
Popis
situace:
Opatření
rozvíjí aktivity zaměřené na diverzifikaci venkovské ekonomiky rozvojem
cestovního ruchu, zejména ve spojení s využitím přírodního a kulturního dědictví
oblasti. V České republice doposud není plně rozvinuta venkovská turistika a
není využit potenciál zemědělských farem v oblasti agroturistiky. Cestovní ruch
přitom vykazuje nejdynamičtější růst a poskytuje mnoho pracovních příležitostí
i pro nekvalifikované pracovní síly. Zvyšuje odbyt místních specialit a řemesel.
Evropský
fond regionálního rozvoje (EFRR) bude navazovat obecnou podporou regionálního
cestovního ruchu (služby, informační centra cestovního ruchu, marketing na
celostátních a zahraničních veletrzích).
Opatření
navazuje na opatření 2.2. programu SAPARD a opatření 2.1.5. operačního programu
Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství.
Legislativní
rámec:
Čl.
52 a) (iii) a 55 nařízení Rady (ES) č. 1698/2005, o podpoře rozvoje venkova z
Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova a prováděcí předpisy. Nařízení
Komise 1628/2006, o použití článků 87 a 88 Smlouvy na vnitrostátní regionální
investiční podporu.
Příjemce
podpory:
Příjemcem
podpory může být zemědělský podnikatel - fyzická i právnická osoba, nezemědělský
podnikatel pouze, pokud činnost zahajuje, nebo má kratší než dvouletou historii
a neziskové organizace (včetně zájmových sdružení a spolků) s právní
subjektivitou).
Priorita III.2 - Podmínky
růstu a kvalita života na venkově
Skupina opatření III.2 -
Opatření ke zlepšení kvality života ve venkovských oblastech
Společné
charakteristiky a podmínky pro všechny opatření priority III.2:
- u
obou opatření se jedná o přímou nenávratnou dotaci,
- maximální výše podpory činí
50 % celkových přijatelných nákladů pro podnikatelské subjekty,
- pro neziskové
organizace je to 90 % u III.2.1 a 100 % u III.2.2,
- 100 % pro obce a sdružení
obcí, státní organizace a státní podniky,…