5.10.8 Mimořádně nízká nabídková cena a hodnocení ceny
JUDr. Robert Krč
Nahoru Sa Transporte et travaux v. Minister of public Works
jako předběžnou otázku předložil Conseil d‘Etat,
Lucembursko
rozsudek Evropského soudního dvora č. C-76/81 ze dne 10. února
1982
celex 61981J0076
Pokud se zadavatel domnívá, že uchazečova nabídka je zcela jasně
mimořádně nízká vzhledem k transakci, článek 29 odst. 5 směrnice 71/305 ukládá
zadavateli předtím, než přidělí zakázku, povinnost vyžadovat od uchazeče
vysvětlení jeho cen nebo takového uchazeče informovat a dovolit mu v přiměřené
době předložit další detaily.

Poznámka
Institut mimořádně nízké nabídkové ceny vychází ze zadávacích
směrnic č. 17 a 18/2004. V této souvislosti je nutno podotknout, že posouzení
mimořádně nízké nabídkové ceny je v praxi velmi problematické. V zákoně č.
137/2006 Sb. o veřejných zakázkách, je mimořádně nízká nabídková cena obsažena
v § 77.
Nahoru Fratelli Constanzo SpA v. Comune di Milano
jako předběžnou otázku předložil Tribunale amministrativo
regionale della Lombardia, Itálie rozsudek Evropského soudního dvora č.
C-103/88 ze dne 22. června 1989
celex 61988J0103
Článek 29 odst. 5 směrnice 71/305 zakazuje členským státům zavedení
takových ustanovení, která vyžadují automatické vyloučení ze zadávacího řízení
určitých uchazečů dle matematického kritéria, namísto povinnosti zadavatele
použít přezkumný postup stanovený ve směrnici, který dává uchazeči možnost
poskytnout vysvětlení.
Členské státy mohou požadovat, aby nabídky byly přezkoumávány, pokud
se zdají být mimořádně nízké a nejenom tehdy.

Poznámka
Institut mimořádně nízké nabídkové ceny vychází ze zadávacích
směrnic č. 17 a 18/2004. V této souvislosti je nutno podotknout, že posouzení
mimořádně nízké nabídkové ceny je v praxi velmi problematické. V zákoně č.
137/2006 Sb. o veřejných zakázkách, je mimořádně nízká nabídková cena obsažena
v § 77.
Hera SpA v. Unitŕ sanitaria locale nş 3 – genovese (USL) and
Impresa Romagnoli SpA
jako předběžnou otázku předložil Tribunale administrativo
regionale della Liguria, Itálie
rozsudek Evropského soudního dvora č. C-304/96 ze dne 16. října
1997
celex 61996J0304
Článek 30 odst. 4, poslední odstavec směrnice Rady 93/37/EHS ze dne
14. června 1993 o koordinaci postupů při zadávání veřejných zakázek na stavební
práce, který zavedl dočasnou rušící úpravu, která tvoří výjimku z normálního
postupu stanoveného komunitární legislativou, musí být interpretován tak, že
zabraňuje zadavatelům vyloučit nabídky s mimořádně nízkou nabídkovou cenou po
31. prosinci 1992 bez toho, aniž by postupovali ověřovacím postupem stanoveným
v prvním pododstavci tohoto ustanovení.

Poznámka
Institut mimořádně nízké nabídkové ceny vychází ze zadávacích
směrnic č. 17 a 18/2004. V této souvislosti je nutno podotknout, že posouzení
mimořádně nízké nabídkové ceny je v praxi velmi problematické. V zákoně č.
137/2006 Sb. o veřejných zakázkách, je mimořádně nízká nabídková cena obsažena
v § 77.
ARGE…