dnes je 28.3.2024

Nepřístupný dokument, nutné přihlášení
Input:

Obnova podnikání a činnosti obcí po koronavirové pandemii

18.5.2020, , Zdroj: Verlag Dashöfer

3.83
Obnova podnikání a činnosti obcí po koronavirové pandemii

Ing. Pavel Večeřa

Nikdo neví, kdy přesně pandemie skončí. Proto i na straně vlády vidíme vysokou opatrnost a kroky v uvolňování probíhají velmi pozvolna a vždy po důkladném vyhodnocení aktuální situace a reziduálního rizika. Podnikatelé a obce tedy musejí nyní velmi bedlivě, pozorně a  pravidelně sledovat harmonogram a pokyny vlády k obnově ekonomiky a průběžně dle toho přizpůsobovat své přístupy a strategii na následující týdny a měsíce. Nikdo z nás nechce nic jiného než se vrátit k životu, jak jsme ho znali před letošním únorem.

Obnova podnikatelské činnosti

Podnikatelé by se měli každopádně již nyní připravovat na situaci po uvolnění. Oproti negativnímu poptávkovému šoku, který nastal s nástupem pandemie, lze naopak očekávat pozitivní poptávkový šok, který je dán odloženou spotřebou. Ten však může být tlumen negativními ekonomickými dopady krize, ztrátou pracovních míst a ztrátou příjmů u části spotřebitelů.

Ještě dlouho po odeznění krize bude třeba poptávku a její vývoj postupně sledovat a reagovat na ni postupnými opatřeními v oblastech provozu, marketingu, financování podniku. Také bylo rozumné využít odstávku k modernizaci svých provozoven, skladů, interiérů, zavedení digitalizace, elektronické evidence zásob atd., které vedou k optimalizaci budoucích fixních i variabilních nákladů. Některá firma prostě zavřela provozovnu a nechala vymalovat prostory, což by za běžného provozu nebylo možné. Objektivním důvodem a měřítkem je zde ušlý zisk. V období koronavirové pandemie, kdy je poptávka dočasně snížena je totiž snížen i ušlý zisk ze zastaveného provozu.

Na prvním místě je třeba obnovit provoz, byť i v omezeném rozsahu a dodat zákazníkům důvěru, že činnost podniku bude pokračovat. Pokud jste limitováni díky krizi ztenčeným provozním kapitálem, je třeba uvažovat o rozfázování opětovného rozjezdu podnikání. Fakticky k těmto fázím u některých odvětví již postupně docházelo – např. restaurace aktuálně přecházejí od výdejních okének k otevření zahrádek. Plný provoz má následovat po 8. červnu.

Rozšiřování provozu lze řídit buď z úrovně podniku anebo reagovat na narůstající poptávku, tj. zvolit poptávkově řízený model. V tomto poptávkově řízeném modelu lze podle postupného nárůstu tržeb zprovozňovat další části činnosti, další provozovny nebo jejich části, postupně navyšovat počty zaměstnanců, resp. navracet zpět do práce ty, kteří byli během pandemie propuštěni. Těm, kteří přistoupili např. na dočasně zkrácený úvazek lze v další fázi vrátit opět plný úvazek.

Je nutné, aby měl podnik jasnou strategii, které činnosti jsou nosné a nejvíce ziskové a s těmi při rozjezdu začal. Stejně tak je vhodné mít rozděleny zaměstnance na tzv. kmenové a další, kteří jsou zapojováni až dodatečně při dalším nárůstu poptávky. U dodatečných zaměstnanců lze na počátku volit pracovní poměr na dohodu o provedení práce, dohodu o pracovní činnosti.

Provozní náklady u zaměstnanců, kteří nejsou kmenoví nebo v přímém kontaktu s klienty lze šetřit prostřednictvím režimu home office. Zaměstnanec pracuje z domova, plní své úkoly, které jsou kontrolovány, ale nevytváří administrativní a provozní náklady v provozovně. S tím, jak se opět provoz vrací na předkrizovou úroveň, mohou být zaměstnanci opět vraceni do provozovny na svoji běžnou činnost, kde jsou zapotřebí.

Firma musí počítat s tím, že přetrvávající, byť postupně uvolňovaná opatření jako dezinfekce rukou, nošení roušek, rukavic u zaměstnanců či zákazníků představuje dodatečný fixní náklad (u zákazníků lze u určitých odvětví kalkulovat i do variabilních nákladů, to je však komplikované zvláště pokud zohledníme, že dezinfekce a ochranné pomůcky se obvykle nakupují ve větších objemech). S tím je třeba počítat při počátečních kalkulacích. I po odeznění pandemie tedy musí firma počítat s bodem zvratu (hraničním bodem pro dosažení zisku) za jiných nákladových parametrů než před krizí.

Pokud je firma limitována omezenými finančními prostředky po krizi a volí poptávkově orientovaný model, pak musí nutně zasáhnout i do nabídky svých služeb nebo zboží. Vybere ty, které mají vyšší obrátkovost, vyšší zisk na prodanou jednotku. Dle toho může omezit prodejní plochu nebo plochu pro poskytování služeb a počet nebo úvazky zaměstnanců, kteří k danému sortimentu zboží nebo služeb jsou kompetentní v prodeji nebo poskytování. Jak už bylo ale výše uvedeno, tento krok je třeba chápat jako dočasný a dle signálů narůstající poptávky přecházet bezodkladně na další fázi s rozšířením sortimentu, rozšířením prodejní plochy.

Podnikatel nesmí zapomenout, že zde bojuje o důvěru svých zákazníků, ale také důvěru zaměstnanců v jistotu zaměstnání, kteří jsou pro něj klíčoví. Protože zákazníci i zaměstnanci mohou jít na konkurenčním trhu služeb a zboží jinam, stejně tak zaměstnanci při velmi nízké úrovni nezaměstnanosti velmi rychle najdou uplatnění jinde, kde může být jejich práce lépe ohodnocena.

V obou případech je ztráta pro podnikatele dlouhodobě těžko nahraditelná, zvláště pokud jde o věrné zákazníky a zkušené a kompetentní zaměstnance. V tomto ohledu je při budování důvěry jak vůči zaměstnancům, tak vůči zákazníkům důležitá komunikace obou stran, spolehnutí se na dané slovo a předvídatelnost dalších kroků. Byť samozřejmě někdy je to velmi obtížné, pokud nejsou zcela známy další kroky a opatření z úrovně státu. Můžeme však konstatovat, že situace se celkově velmi zlepšila oproti březnu, ať jde o výskyt nakažených virem, tak i opatření státu, jejich plánování i komunikaci vůči veřejnosti.

Již zmíněný provozní kapitál lze krátkodobě navýšit s pomocí legálních opatření. Jen vyžadují zvýšenou komunikaci a vyjednávání s věřiteli, státními orgány, pronajímateli, bankami, popř. i dodavateli, odběrateli či zákazníky. Nejlepším řešením je samozřejmě náklad či závazek, který vůbec nemusíme zaplatit.

Odpuštění platby je však výjimečná možnost, přesto stojí za to, ji vyzkoušet, domluvit se s pronajímatelem, že Vám odpustí pronájem za dva měsíce, kdy na Vás pandemie nejvíce udeřila. Pokud jste museli po tuto dobu provoz úplně zavřít, měl by to vnímat pronajímatel jako argument. Oplátkou mu můžete slíbit trvalý nájemní vztah na další roky dopředu, win-win strategie, kdy získají obě strany, je vždy tím nejlepším řešením a nabídkou.

Tuto vstřícnost např. nabízejí některé obce včetně Prahy podnikatelům, kteří si pronajímají městské či obecní prostory nebo pozemky. Odpuštění záloh na sociální a zdravotní pojištění u OSVČ také došlo ze strany státu na dobu 6 měsíců.

Když nepochodíte s odpuštěním, stále je pro Vás výhodný odklad platby, protože Vám umožní ponechat si peníze na výplaty zaměstnanců, nákup materiálu či zboží a zajištění obnovy provozu po pandemii, jejichž obrátkou může získat nové tržby a obnovit cash-flow cyklus firmy.

Platbu můžete odložit jednorázově a dohodnout se např. na platbě do konce roku, u větších částek ale bude vhodnější navrhnout věřitelům, dodavatelům splátkové kalendáře. Termíny splátek volte s ohledem na termíny, kdy očekáváte přijetí větších částek tržeb. Zde opět bude třeba vyjít z reakce poptávky, někdy se vrátí tržby na předkrizovou úroveň po týdnech, někdy to může trvat dlouhé měsíce. U některých odvětví, jako především cestovní ruch, stravování, ubytování sem zasahují významně sezónní vlivy.

Banky nabízejí odklad splátek po dobu 3 nebo 6 měsíců. Zde je však důležitá kalkulace s ohledem na skutečnost, že i po dobu přerušení splácení jste povinni platit úroky, jejichž účtování přerušeno není. Obecně lze říci, že i neplacení splátek jistiny po dobu půl roku může být významná úleva a přínos pro Vaše cash-flow, zvláště pokud splátky představují významnou část Vašich pravidelných měsíčních fixních plateb.

Podobně lze postupovat u dodavatelů, pokud s nimi máte dlouhodobé vztahy a oni ve Vás mají důvěru. Dodavatelé tuší, že Vaše finanční situace bude nějakou dobu zhoršená a mohou stanovit delší splatnost faktur, popř. přistoupit i na splátkový kalendář, snížit nebo zrušit zálohové platby atd. Zde je vhodné argumentovat poptávkou, jejím pomalým návratem na původní úroveň a s ohledem na ni vyjednávat i splatnost závazků vůči dodavatelům. Na oplátku lze dodavateli nabídnout trvalý dodavatelsko-odběratelský vztah a slíbit určitou stabilní úroveň odběru jejich produkce v dalších letech.

Doporučujeme také zvážit potřebu překlenovacího provozního úvěru nebo kontokorentu. Pokuste se s Vaší bankou vyjednat výhodné podmínky – především nízký úrok a odklad splátek u tohoto nového úvěru. Banka, zvláště jestliže s ní máte dlouhodobý vztah a využíváte její služby ve větší míře, může mít sama zájem na perspektivním klientovi a na jeho další ekonomické prosperitě. Pokud klient přežije nejhorší období, pak logicky bude v další fázi rozšiřovat své podnikání a to je pro banku příležitost, aby mu nabídla nové úvěry. Opět win-win strategie je to co může při jednání s bankéři zapůsobit.

Pokud nepreferujete úvěrové financování nebo je pro Vás řešení prostřednictvím většího podílu cizího financování ve Vašich pasivech nepřijatelné, ale přesto potřebujete finanční injekci na obnovu provozního kapitálu, lze zvážit možnost získání dalších společníků, akcionářů. Zde samozřejmě je klíčová důvěra a vzájemná znalost a spolehlivost partnerů.

V některých případech lze cash-flow problémy vyřešit již pouhým odložením investic, které jste plánovali. Samozřejmě nesmí se jednat o investice, bez nichž je další provoz firmy nepředstavitelný. Ale např. rozšiřování sítě o další prodejny lze odložit do doby, než splatíte úvěry, které bylo nutné přijmout kvůli nutnosti navrácení se na předešlou úroveň před pandemií, pokud jde o rozsah provozu a dostupný provozní kapitál.

Na situaci po krizi bude v některých případech nutné reagovat i v oblasti cenové politiky. Samozřejmě při omezeném provozu a nižší kvalitě služeb, mohly být ceny pro koncového zákazníka sníženy už dříve (např. jídlo v krabici z okénka samozřejmě znamená nižší kvalitu pro zákazníka nebo standardní oběd s přáteli a posezením za běžných podmínek). Firma by měla přiznat, že i pro ni nižší kvalita znamená nižší náklady a ocenit tak i věrnost zákazníka a jeho ochotu dále u firmy nakupovat i za ztížených okolností vzniklých kvůli viru.

Zákazníky lze připoutat za pomoci množstevních slev či věrnostních karet, který tyto slevy přinášejí. Obzvláště věrné zákazníky, kteří i během krize docházeli a nenechali firmu padnout, by stálo za to nějakým způsobem ocenit.

Tuto dobu odstávky lze také využít pro marketing a získávání nových klientů a zákazníků. Lákat je třeba především na vyšší kvalitu, nové produkty a služby. Nabízet stejný sortiment a služby nemusí být tím nejlepším nápadem, protože lze očekávat masivní atak ze strany konkurence, každý bude

 
Nahrávám...
Nahrávám...