5.11.1.2 Rozsudek Vrchního soudu v Olomouci sp. zn. 2A 7/96 ze dne 12.
12. 1996
JUDr. Robert Krč
žalobce Ústav pro informace a vzdělávání, Praha
žalovaný Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
zadavatel Ústav pro informace a vzdělávání, Praha
zakázka zadávána za účinnosti zákona č. 199/1994 Sb., o
zadávání veřejných zakázek
Problematika řešená v rozsudku
Na zadávací řízení ani na námitkové řízení nelze ani
podpůrně použít správní řád
Uvedený rozsudek říká, že správní řád se podpůrně (subsidiárně)
použije pouze na správní řízení, a to až v momentu zahájení správního řízení
před Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. Na zadávací řízení prováděné
zadavatelem (ani na námitkové řízení) nelze vůbec použít správní řád.
Z odůvodnění rozsudku Vrchního soudu v
Olomouci:
„Z uvedeného vyplývá, že postup podle správního řádu je
předpokládán pouze v případě, že se řízení vede právě u orgánu dohledu, tedy
vý1učně u Ministerstva, nyní u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Pro
aplikaci zákona zadavatelem nelze použít správní řád, ovšem nelze použít ani
občanský soudní řád, ani jiný obecný procesní předpis."
Na správní řízení vedené před ÚOHS se podpůrně použije zákona č.
500/2004 Sb., správní řád (viz § 1 odst. 1 a 2 správního řádu). To
znamená, že rozhodující je pro vedení správního řízení právní úprava stanovená
zákonem č. 137/2006 Sb. Až v otázkách správního řízení, které nejsou řešeny
zákonem o veřejných zakázkách, se bude aplikovat správní řád. Domnívám se, že
názor Vrchního soudu v Olomouci, že správní řád nelze aplikovat na zadávací
řízení a ani na námitkové řízení, lze použít i na současný zákon o veřejných
zakázkách.
Problematika řešená v rozsudku
Lhůta pro podání námitek se na rozdíl od správního řádu
počítá už ode dne obdržení rozhodnutí o výběru
Konkrétně šlo v tomto sporu o to, zda se pro počítání počátku
lhůty pro podání námitek použije správní řád, neboť dle správního řádu se
počátek lhůty počítá až ode dne následujícího po obdržení rozhodnutí. Vrchní
soud však shledal, že lhůta pro podání námitek se na rozdíl od správního řádu
počítá už ode dne obdržení rozhodnutí o výběru, neboť nelze aplikovat správní
řád (viz výše) a jím stanovený způsob počítání lhůty.
Vzhledem k tomu, že na zadávací (ani námitkové řízení) nelze
aplikovat správní řád, lhůta pro podání námitek se bude počítat už ode dne
obdržení rozhodnutí o výběru.
Úprava lhůty pro podání námitek proti rozhodnutí o výběru
nejvhodnější nabídky je dnes upravena v § 110 odst. 4.
§ 110 zákona č. 137/2006
Sb., o veřejných zakázkách,odst. 4:
„Námitky proti rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky nebo proti
rozhodnutí zadavatele o vyloučení z účasti v zadávacím řízení musí stěžovatel
doručit zadavateli do 15 dnů ode dne doručení oznámení o výběru
nejvhodnější nabídky veřejné zakázky podle § 81 nebo rozhodnutí o vyloučení z účasti
v zadávacím řízení."
Problematika řešená v rozsudku
Způsob doručení rozhodnutí o výběru nejvhodnější
nabídky
Vrchní…