Rekonstrukce školy na ubytovací zařízení
Úvod
Pokud
dnes projíždíme české vesnice a městečka a díváme se pozorně, jistě nám neujde
poměrně častá existence nějaké opuštěné, nevyužívané budovy. Mnohdy se jedná o
bývalý zemědělský objekt, někdy o průmyslový, jindy o bývalý kulturní dům, ale
velmi často můžeme vidět i zcela opuštěnou malotřídní školu. Dětí v našich vesnicích
často ubývá, a tak nejeden starosta se musí zabývat s problémem co s prázdnou
budovou školy. Někdy lze problém vyřešit prodejem či pronájmem, jindy lze školu
přebudovat na obecní byty, ale možný může být i postup, který zvolili v jedné
středně velké obci.
Výchozí situace obce
Obec,
kterou prochází několik turistických tras, vlastní nevyužitou budovu bývalé školy.
V okruhu cca 20 km se nachází několik ubytovacích zařízení ve středních a vyšších
cenových relacích. Jejich kapacita nestačí poptávce. Turisté obcí pouze projíždějí
či procházejí, přestože je v blízkosti obce pěkně upravené přírodní koupaliště,
lesy a řeka vhodná k rybolovu.
Obec
disponuje rozpočtem, který jí stačí na běžné obecní náklady a na investiční
akce menšího rozsahu. Prostředky pro menší investiční akci však může použít i
jako svůj povinný díl k případné dotaci na určitý projekt.
To
místní sportovní klub je na tom trochu hůře. Jeho rozpočet plní členské příspěvky,
dotace na činnost obecní pokladny a příspěvky od příslušných sportovních svazů
na činnost oddílů kopané, odbíjené a kuželek. V celkovém součtu tedy nic moc. Přitom
však sportovní klub sdružuje lidi pracovité a podnikavé, kteří mají nápady, jak
vylepšit svůj sportovní rozpočet, aniž by museli každý rok čekat na to, kolik
dostanou různých příspěvků a dotací.
Problémem
v tomto případě je nevyužitá školní budova a nedostatečná ubytovací kapacita v
nižších cenových kategoriích, malé zdroje obce na velkou investiční akci a
doposud marná snaha místních sportovců finančně stabilizovat svojí organizaci.
Každý
z výše uvedených subjektů se snažil řešit svůj problém, ale teprve při vzájemné
diskusi - kde jinde než v místní restauraci - vznikl nápad, který by dokázal
mnohé vyřešit. Prostřednictvím nějakého grantového či dotačního programu obec
zrekonstruuje starou školu na ubytovací zařízení s tím, že provoz bude poté
zajišťovat místní sportovní klub.
První
věcí, kterou manager udělal, bylo to, že položil starostovi a dalším členům přípravného
týmu několik otázek:
- Jaké jsou vaše finanční
možnosti?
- Jaké jsou vaše organizační zkušenosti a
administrativní možnosti?
- Jaká je časová náročnost přípravy a
realizace projektu?
- Jaká je nebo může být politická podpora vašeho
projektu?
- Budou výsledky projektu dlouhodobě udržitelné?
Je
pochopitelné, že na všechny otázky nedokázal přípravný tým odpovědět hned, ale
jejich zodpovězení bylo podmínkou pro zahájení dalších prací. Přípravný tým se
pokusil odpovídat postupně.
Finanční možnosti
Je
jasné, že tato otázka musí stát na začátku úvah každého žadatele. Ten totiž
musí počítat s tím, že pokud jeho projekt získá příslib podpory ze
strukturálních fondů, nikdy tyto prostředky neobdrží před zahájením projektu a
nikdy ne ve výši 100 % nákladů.
Přípravný
tým brzy poznal, že odpověď je podmíněna znalostí dalších důležitých skutečností:
- Jaké přibližně budou
celkové náklady projektu?
- Kolik peněz můžeme do projektu vložit jako
svoji spoluúčast?
- Kolik máme vlastních zdrojů a kolik musíme
získat například úvěrem?
- Můžeme získat úvěr či půjčku?
- Máme partnery, kteří nám finančně pomohou?
- Lze projekt rozdělit do etap?
Starosta
po konzultaci s architektem zjistil, že náklady rekonstrukce by se měly
pohybovat kolem 3,5 milionů Kč. Protože projekt svými parametry nesplňuje
podmínky pro průběžné proplácení etap, musí mít obec k dispozici 3,5 milionu.
Maximální možná podpora ze strukturálních fondů v tomto případě činí zhruba 75
%, takže obec musí být připravena, že její spoluúčast bude cca 1,25 milionu.
Část
z této spoluúčasti bude zajištěna partnerem, tj. sportovním klubem, jehož členové
mohou do projektu vložit svojí dobrovolnou práci při rekonstrukci školy. Odhad
hodnoty této práce činí cca 500 tis. Kč.
Zbylou
částku bude obec muset dát z vlastních prostředků a bankovního úvěru. Přes možnou
pomoc sportovního klubu odsouhlasilo zastupitelstvo maximální spoluúčast ve výši
1,5 mil. Kč. a to i z toho důvodu, že přesná kalkulace nákladů dosud není
známa.
Získání
úvěru by neměl být problém, protože obec nemusí v současné době splácet žádný
úvěr a při těch minulých úzkostlivě dodržovala splátkový kalendář.
Organizační zkušenosti a
administrativní možnosti
Přípravný
tým se v prvé řadě ubezpečil, že obec splňuje všechny podmínky stanovené pro žadatele
o podporu. A protože se ukázalo, že ano, začal se zabývat organizačními a
administrativními možnostmi pro zajištění další přípravy a realizace projektu.
Ta je odborně pestrá a časově i organizačně náročná, a proto se museli
rozhodnout, co zvládnou sami a čím bude pověřen někdo jiný.
Přípravný
tým se rozhodl, že přípravu projektu svěří částečně manažerovi mikroregionu a částečně
projekční firmě. Manažerem se stal člověk se zkušenostmi s projektovým řízením.
Může tedy projekty nejen připravit, ale později také řídit jejich realizaci. Počtem
kvalitně připravených a zrealizovaných projektů je finančně motivován, takže
plat z příspěvků obcí je pouze základní složkou platu.
Zpracování stavební
dokumentace
Projekční
firma zajistí zpracování stavební dokumentace ke stavebnímu povolení, manažer
pak vytvoří všechny popisné části projektu a obstará další povinné přílohy. Pak
bude řídit celý průběh realizace včetně organizace výběrového řízení na
dodavatele.
Finanční management
Finanční
management bude zajišťovat účetní obce. Starosta sice ponese zásadní odpovědnost,
ale jeho role bude spočívat v koordinaci a kontrole předaných kompetencí.
Plánování provozní fáze
Naplánováním
provozní fáze projektu byl pověřen sportovní klub, konkrétně jeho předseda,
který tak učiní společně s managerem mikroregionu.
Časová náročnost přípravy a
realizace projektu
Každý,
kdo přemýšlí o realizaci nějakého projektu, musí zvažovat časovou náročnost přípravy
a vlastní realizace. Základními termíny, které přípravný tým sledoval, byl
termín uzávěrky výzvy pro podávání žádostí a poté datum, do kterého musí být
projekt realizován. Třetí velmi důležitý termín je datum, kdy uplyne pět let po
možném podpisu smlouvy. Toto datum je totiž směrodatné pro zajištění udržitelnosti
výsledků projektu, například nového pracovního místa. Datum uzávěrky je
sice oficiálně stanoven ve výzvě k předkládání projektů, ale vlastní příprava
projektu může začít ještě před výzvou.
Tým,
který se kolem přípravy projektu vytvořil, si to samozřejmě uvědomuje, a proto
zahájil práce na projektu již před vyhlášením výzvy. Z pravidel programu je zřejmé,
že projekt se bude skládat z mnoha částí, z nichž každá vyžaduje rozdílné časové
nároky na její vytvoření či zajištění. Pro naší obec to znamená, že prvním
krokem je zadání stavební dokumentace nutné pro získání územního rozhodnutí.
Jde o část projektu, která je časově nejnáročnější a navíc na ni navazují další
kroky v přípravě, např. sestavení podrobného rozpočtu.
Politická podpora projektu
Žádný
projekt se neuskutečňuje ve vzduchoprázdnu. To si uvědomovali i členové přípravného
týmu. Bylo jim jasné, že projekt, který má mít dopad na určité území a na určité
cílové skupiny, musí pochopitelně získat podporu tohoto území a těchto skupin.
Přípravnému týmu však bylo jasné, že pokud má svůj projekt někomu představovat,
musí mít v té chvíli připraven alespoň stručný a přehledný popis projektu
(projektový záměr) doplněný citacemi z mikroregionální rozvojové strategie a
Programu rozvoje kraje, které budou dokládat, že projekt přispěje k naplnění
cílů krajské priority zaměřené na rozvoj cestovního ruchu.
Zásadním
a prvním stupněm podpory byl souhlas místní samosprávy, protože u projektů obcí
je stanovisko zastupitelstva základní nepřekročitelnou podmínkou. A to nejen
pro zajištění financování projektu, ale i s ohledem na udržení příznivé společenské
atmosféry v místě realizace. Zastupitelstvo obce získal přípravný tým na svoji
stranu lehce, přestože se vyskytly i jiné náměty, jak bývalou školu využít. Řeč
peněz a předpokládaný ekonomický přínos pro obec však rozhodly.
Mikroregionální úroveň podpory
Získání
podpory na mikroregionální úrovni rovněž nebylo obtížné. Kladný postoj
sousedních starostů posílil fakt, že součástí projektu bude propagační
materiál, který kromě ubytovacího zařízení zahrne i všechny turistické cíle v
rámci mikroregionu. Valná hromada svazku v této souvislosti přislíbila i finanční
spoluúčast na hrazení tohoto propagačního materiálu.
Podpora na úrovni kraje
Dalším
krokem ve prospěch projektu bylo získání kladného postoje orgánů na úrovni
zastupitelů kraje a krajského úřadu. Zatímco u krajských zastupitelů šlo o
získání politické a morální podpory, u oborově příslušných zaměstnanců
krajského úřadu pak o podporu odbornou. Pro kvalitu projektu a tak pro zvýšení
jeho šancí na podporu je významné představit záměr odborníkům, získat od nich
odborné připomínky a následně je zapracovat.
Přípravný
tým si uvědomoval, že výsledek této prezentace nemusí být vůbec pozitivní. Přesto
se však rozhodli projekt konzultovat a získat odezvu, která může napovědět
mnoho o budoucích šancích projektu na podporu.
Získání
podpory z regionální úrovně bylo opravdu nejsložitější. Možná ani ne tak věcně,
jako časově. Nejprve se starosta spolu s managerem mikroregionu objednal na
konzultaci k pracovníkům Sekretariátu Regionální rady a pracovníkům odboru,
který má ve své agendě cestovní ruch. Z konzultací vyplynuly doporučené úpravy
projektu (například použití alternativních zdrojů energie pro ohřev vody,
bezbariérové vstupy a jeden pokoj zařízený pro handikepované občany). Výsledkem
konzultací však byly i kontakty na další odborníky, například na autory nedávno
zpracované strategie rozvoje cestovního ruchu v regionu.
Jednání
s některými regionálními politiky dopadlo nejméně pozitivně. Projekt obce
vnímali jako příliš malý, s nedostatečnými efekty pro celý region. Z tohoto
setkání je nyní jasné, že argumentace projektu se bude muset zaměřit právě na
podrobné zdůvodnění širších ekonomických a sociálních efektů. Napomoci by tomu
mohli zpracovatelé regionální strategie cestovního ruchu.
Přes
tento trochu skeptický závěr prezentace projektu a získávání jeho podpory byl přípravný
tým s výsledkem spokojen, protože všechna jednání ukázala směr, kterým se
zpracování projektu musí ubírat.
Dlouhodobě udržitelné
výsledky
Budou
výsledky projektu dlouhodobě udržitelné?
Ve
vztahu k pravidlům a podmínkám strukturálních fondů jde o zásadní otázku. Akce,
které se za podpory tohoto programu uskuteční, by měly přinést dlouhodobě udržitelné
výsledky. Tento požadavek je zcela jasně vyjádřen pravidlem o pětiletém období
po skončení projektu, kdy se bude kontrolovat jeho udržitelnost.
Projektový
tým, pominul-li pro tuto chvíli různé přírodní katastrofy nebo politická zemětřesení,
se soustředil na dvě základní rizika, která by mohla udržitelnost ohrozit.
Finanční otázky
Prvním
je nedostatek financí, a proto si položil několik dílčích otázek.
- Kolik peněz bude vyžadovat
provozní fáze projektu?
- Bude projekt produkovat výnosy, které umožní
jeho samofinancování?
- V případě že ne, budeme schopni doplácet na
projekt z jiných zdrojů?
- Bude možné na provoz získat finance z
jiných dotačních programů a bude to reálné?
Přípravný
tým nechce rozhodně nic ponechat náhodě a na základě jednoduchého
marketingového průzkumu odhadl roční vytíženost ubytovacího zařízení, kterou
budou zajišťovat nejen turisté, ale i sportovní oddíly pro svá soustředění,
stanovil cenu ubytování a cenu doprovodných služeb. Na straně druhé si propočítal
přibližné provozní náklady odpovídající plánované vytíženosti, vypočítal
náklady na mzdu správce, odpisy a náklady na drobné opravy. Z porovnání výsledků
pak zjistil, že by projekt měl být samofinancovatelný.
Personální otázka
Druhým
rizikem, které by mohlo ohrozit udržitelnost výsledků projektu, je nedostatek schopných
a zodpovědných lidí. Přestože by se dalo říci, že…