15.7.10.16
Reklama, sponzoring a dary v daňových nákladech
Ing. Zdeněk Morávek
Problematika daňových nákladů v souvislosti s reklamou a
sponzoringem patří k těm složitějším, a to zejména z toho důvodu, že tyto
náklady nejsou přímo specificky upraveny v § 24 odst. 2 ZDP, a je tedy nutné
postupovat podle obecné úpravy § 24 odst. 1 ZDP. Pravdou je, že
tyto výdaje patří mezi ty, na které se správci daně s oblibou zaměřují, a tak
je nutné počítat s tím, že daňový subjekt bude muset být schopen dobře
prokázat, že se jedná o výdaje na dosažení, zajištění či udržení zdanitelných
příjmů a zejména to, že se příslušná reklama opravdu uskutečnila.
Současně v praxi dochází k tomu, že reklama či sponzoring jsou
zaměňovány za darování a je chybně uzavřena darovací smlouva, ovšem dary mají
zcela odlišný daňový režim a nelze proto tyto skutečnosti zaměňovat.
NahoruPojem reklama a sponzoring
Nejdříve je vhodné blíže vymezit, co se rozumí reklamou a
sponzoringem. Oba pojmy jsou definovány v zákoně č. 40/1995 Sb., o regulaci
reklamy, v platném znění. Reklamou se rozumí oznámení, předvedení či
jiná prezentace šířené zejména komunikačními médii, mající za cíl podporu
podnikatelské činnosti, zejména podporu spotřeby nebo prodeje zboží, výstavby,
pronájmu nebo prodeje nemovitostí, prodeje nebo využití práv nebo závazků,
podporu poskytování služeb, propagaci ochranné známky, pokud tento zákon
nestanoví jinak. Komunikačními médii, kterými je reklama šířena, se
rozumí prostředky umožňující přenášení reklamy, zejména periodický tisk a
neperiodické publikace, rozhlasové a televizní vysílání, audiovizuální mediální
služby na vyžádání, audiovizuální produkce, počítačové sítě, nosiče
audiovizuálních děl, plakáty a letáky.
Naopak sponzorováním se rozumí příspěvek poskytnutý s cílem
podporovat výrobu nebo prodej zboží, poskytování služeb nebo jiné výkony
sponzora. Sponzorem se rozumí právnická nebo fyzická osoba, která takový
příspěvek k tomuto účelu poskytne.
Sponzorování tak představuje také určitou formu reklamy, takže z
hlediska daňového posouzení se bude jednat o stejný případ a stejný režim, jaké
se vztahují na reklamní výdaje.
V případě takovýchto, na dokazování komplikovaných, nákladů, je
vhodné upozornit na související judikaturu. Z pohledu prokazování samotného
uskutečnění reklamy bychom upozornili na rozhodnutí Nejvyššího správního
soudu ČR sp. zn. 7 Afs 112/2008-64 ze dne 11. 12. 2008. V daném případě
daňový subjekt předložil formálně bezvadné doklady, fotodokumentaci o
uskutečněné reklamní činnosti, navrhl svědky i další důkazy, ale přesto
neuspěl. Problém byl zejména v tom, že dodavatelé jako svědci svá plnění
popírali nebo byli nekontaktní, pro správce daně tak bylo zjevně jednodušší
doměřit daň a sankcionovat daňový subjekt, který byl kontaktní a navíc
disponoval majetkem, ze kterého bylo možné doměřenou daň uhradit. Daňový
subjekt nakonec neuspěl ani v soudním řízení, a to zejména z důvodu neunesení
důkazního břemene, a to i přes výše uvedené bezvadné doklady, smlouvy a
fotodokumentaci, ze kterých vyplývalo, že reklamní služby byly skutečně
provedeny.
Z odůvodnění rozsudku: "Krajský soud tyto důkazy vyhodnotil a
dospěl k závěru, že provedené výslechy bývalých jednatelů firem, které měly pro
stěžovatele zhotovit a instalovat reklamu, neprokázaly, že byla provedena právě
těmito firmami. Tito svědci, s výjimkou P. S., jednoznačně popřeli, že by
uzavřeli předmětné smlouvy o zhotovení a instalaci reklamy. Svědek P. S. sice
uzavření předmětné smlouvy nezpochybnil, ale ani výslovně nepotvrdil a na
ostatní otázky správce daně odpovídal, že si nevzpomíná. Za této situace pak
hodnocení výpovědi tohoto svědka krajským soudem jako velmi obecné a
nepřesvědčivé, který si nepamatoval ani na základní okolnosti daného obchodního
případu, odpovídá zásadám hodnocení důkazů.“
NSS dále uvedl, že krajský soud při svém rozhodování, shodně s
finančním ředitelstvím dovodil, že předložené listinné důkazy včetně
fotodokumentace jsou bez dalšího nedostatečné pro přijetí závěru o prokázání
souladu stěžovatelem uplatněných výdajů s ustanovením § 24 odst. 1 ZDP. Oprávněnost
zahrnutí předmětných výdajů za reklamu tedy nebyla prokázána žádnými
relevantními důkazy. S takovým závěrem se Nejvyšší správní soud zcela
ztotožňuje. Poukazuje přitom i na právní názor vyslovený v rozsudku ze dne
28. 4. 2005, č. j. 5 Afs 147/2004-89, (uveřejněný pod č. 618/2005 Sbírky
rozhodnutí NSS), v němž vyslovil, že:
-
Účetní doklad vystavený jinou osobou než tou, která ve
skutečnosti plnění uskutečnila, nemůže být relevantním důkazem; na “pravosti"
takového důkazního prostředku nemůže ničeho změnit ani žádná svědecká výpověď
ani znalecký posudek. Prokazování uskutečnění daňového výdaje fakturami, u
nichž bylo nadevší pochybnost prokázáno, že nebyly vystaveny tím, kdo je na
nich jako vystavovatel uveden, nemůže vést k závěru o prokázání výdaje ve
smyslu ustanovení § 24 odst. 1 ZDP. Již sám o sobě
nemůže být věrohodný doklad, obsahuje-li údaj, který není pravdivý.
-
Pro posouzení, zda jsou výdaje (náklady) daňově uznatelné, je
sice podstatná jejich souvislost s podnikáním i dosaženým příjmem, nelze však
opomíjet i další podmínku stanovenou v ustanovení § 24 odst. 1 ZDP, tj. průkaz o tom,
že výdaj byl skutečně vynaložen. Ani doklady vystavené právně existujícím
subjektem a se všemi požadovanými náležitostmi nemohou být použity jako důkaz o
uskutečnění skutečnosti v nich deklarované, není-li prokázáno, že k jejímu
uskutečnění fakticky došlo.
-
Jestliže daňový subjekt neprokáže v daňovém řízení jím tvrzené
skutečnosti, nelze z této skutečnosti dovozovat, že je to naopak správce daně,
kdo byl povinen tyto skutečnosti prokazovat za stěžovatele; přitom v případě,
že tak neučinil, dospět k závěru, že rozhodnutí správního orgánu bylo vydáno na
základě neúplných skutkových zjištění a je nezákonné.
Znamená to tedy, že pokud zástupci dodavatelů popřou uskutečnění
poskytované služby, případně sdělí, že si nic nepamatují, potom daňovému
subjektu nebude nic platný ani bezvadný doklad, pokud nebude jinak prokázáno,
že jej tento dodavatel skutečně vystavil a službu poskytl. Pak na základě
takovéhoto dokladu není možné uplatnit přijaté reklamní služby (a obecně
jakékoliv náklady) jako daňově uznatelné, i když ostatní podmínky, tedy zejména
souvislost se zdanitelnými příjmy, budou splněny.
Odlišení nákladů na reklamu od nákladů na
reprezentaci
V praxi se lze setkat s případy, kdy mají správci daně snahu
posoudit některé náklady související s reklamou jako náklady na
reprezentaci, a tedy náklady daňově neuznatelné.
K rozlišení obou pojmů z pohledu daňového lze odkázat na starší
judikát Nejvyššího správního soudu ČR sp. zn. 5 Afs 152/2004-55 ze dne 4. 8.
2005, v rámci kterého byly posuzovány náklady na ohňostroj a byl v něm
vymezen rozdíl mezi reprezentací a reklamou: "...neměl stěžovatel za situace, kdy
byl povinen vycházet při posouzení daného případu z takto vymezeného rámce
pojmu reprezentace, důvod k vlastní úvaze o tom, co lze reprezentací chápat. I
když výčet výdajů na reprezentaci v uvedeném ustanovení je pouze demonstrativní
a zákon sám nedefinuje, co se reprezentací rozumí, dává uvedené ustanovení
určitý rámec pro vymezení obsahu daného pojmu pro daňové účely a definuje jeho
charakteristické rysy. Z případů zde uvedených je zřejmé, že se jedná typově o
plnění zcela jiná (určená ke spotřebě nebo obdarování konkrétní osoby), než
bylo plnění uskutečněné žalobcem. Výdaje, které lze podřadit pod citované
ustanovení, byly v případě žalobce výdaje vynaložené na občerstvení během
rautu, tyto však žalobce neuplatnil. Nelze při posuzování charakteru výdaje
postupovat vylučovací metodou, jak činil stěžovatel, když předmětný výdaj
označil za výdaj na reprezentaci jen proto, že jej neuznal jako výdaj na
"reklamu“, aniž se zabýval posouzením uskutečněného výdaje konkrétně.“
Obdobnou problematikou se zabýval také např. rozsudek NSS ČR
sp. zn. 7 Afs 10/2007-55 ze dne 1. 11. 2007, kdy šlo o odlišení reklamy od
skrytého financování sportovních aktivit.
NahoruReklama a prezentace na internetu
Samozřejmě velice častým trendem v praxi je reklama a prezentace
na internetu. I v tomto případě je nutné počítat s tím, že poplatník musí
výdaje na tuto reklamu a propagaci prokázat, resp. prokázat, za co byly
vynaloženy. To může být v případě internetu problém, protože předmětné
internetové stránky a související webové aplikace již v době daňové kontroly
nemusí existovat, čímž se ale daňový subjekt důkazního břemene nezbaví. Je tedy
vhodné doporučit jako důkazní prostředek dané aplikace zálohovat na vhodném
mediu či jinak zajistit doložení jejich existence pro případ následného
daňového řízení. V této souvislosti doporučujeme k pozornosti judikát NSS
sp. zn. 1 Afs 90/2007-64 ze dne 13. 2. 2008.
Obdobnou problematikou se zabývá také rozhodnutí NSS sp. zn. 2
Afs 13/2005-60 ze dne 4. 8. 2005. Z něj je vhodné uvést: "Znamená to tedy,
že stěžovatel měl být vyzván k prokázání toho, jaký byl sjednaný věcný a časový
rámec reklamy a jaký byl skutečně provedený věcný a časový rámec reklamy.
Porovnáním míry shody mezi tím, co bylo sjednáno, a tím, co bylo skutečně
dodáno, by pak správce daně, resp. žalovaný zjistili, zda výdaj zaplacený
zprostředkovateli byl zaplacen za něco, co bylo v souladu se smlouvou se
zprostředkovatelem také skutečně provedeno. Je nepochybné, že za splnění
objednávky na základě smlouvy ze strany zprostředkovatele by bylo třeba
považovat i takové zajištění reklamy, které by se ve svých věcných či časových
parametrech sice lišilo od plnění původně sjednaného, avšak nelišilo by se
podstatně, tj. zůstalo by i v nové podobě službou schopnou plnit stěžovatelem
zamýšlený účel (prezentaci podnikání stěžovatele formou internetových stránek)
v jeho podstatných rysech. V dané konkrétní situaci tedy žalovaný měl považovat
za nerozhodné, zda byla reklama zveřejněna na adrese v doméně prvního řádu
.com, anebo .cz a zda byla zveřejněna převážně v roce 1997, anebo až převážně v
roce 1998. Za rozhodné by naopak bylo nutno považovat zejména zkrácení doby
zveřejnění reklamy na internetu či podstatné omezení jejího věcného rozsahu
(např. omezením počtu jazykových verzí či zmenšením množství informací
relevantních pro potenciálního zákazníka stěžovatele).“
NSS v uvedeném případě uvádí, že prezentace zveřejňované na
internetu nelze pro jejich nehmotnou, virtuální a dočasnou podobu za situace,
kdy byly v mezidobí z internetu odstraněny, prokazovat následným přímým vstupem
na internet. V těchto případech tedy často chybí přímý důkaz prokázání
existence této reklamy, je ale možné k prokázání těchto skutečností využít
řetězec do sebe zapadajících nepřímých důkazů. V souvislosti s posuzovaným
případem se podle názoru NSS nabízí např. kombinace důkazů prokazujících
skutečnost, že v rozhodném období existovala internetová adresa, na níž měla
být reklamní prezentace zveřejněna, skutečnost, že existovala samotná reklamní
prezentace jako uspořádaný soubor počítačových dat, skutečnost, že na rozhodné
období bylo zprostředkovatelem nebo jeho subdodavatelem sjednáno s konkrétním
provozovatelem počítače umožňujícího dálkový přístup, že na něm budou
zveřejněna data buď přímo stěžovatele nebo alespoň zprostředkovatele za účelem
prezentace podnikatelů typově odpovídajících stěžovateli, a skutečnost, že
prezentace týkající se stěžovatele a přinejmenším typově odpovídající
stěžovatelem tvrzené reklamě byla osobami odlišnými od stěžovatele v rozhodném
období přímým vstupem na internet shlédnuta.
Uvedený judikát tedy dává návod, jak prokázat existenci
internetové prezentace a reklamy na internetu tak, aby to bylo pro správce
daně dostatečně prokazatelné a akceptovatelné i ve světle judikatury NSS.
Samozřejmě od doby vzniku a řešení tohoto případu již uplynula značná doba a
došlo k značnému technologickému postupu a vývoji, ale principy zůstávají v
podstatě zachovány.
Závěrem k tomuto judikátu ještě jednu citaci v souvislosti s
polemikou, zda je možné výdaje na reklamu, a které konkrétně, považovat za
výdaje daňové podle § 24 odst. 1 ZDP: "Na stěžovateli
tedy zejména leží důkazní břemeno k prokázání, že reklamní prezentace mohla
objektivně sloužit (či alespoň že stěžovatel se mohl rozumně domnívat, že bude
sloužit) k zvýšení příjmů z jeho podnikání a že cena, kterou za prezentaci
zaplatil, nebyla vzhledem k poměrům na trhu uvedených služeb v době sjednání
smlouvy o zprostředkování a vzhledem k obsahu prezentace natolik zjevně vyšší
než cena obvyklá, že by stěžovatel s ohledem na jeho znalosti a schopnosti
musel její nepřiměřenou výši rozpoznat.“ Jedná se o argumentaci, která je v
judikatuře již ustálená a jednoznačně z ní vyplývá, že konkrétní reklama nemusí
nutně přinést konkrétní příjmy. To ani z její povahy není možné a nelze to od
ní očekávat. Z hlediska daňové uznatelnosti těchto nákladů je to ale záležitost
zcela zásadní.
Z hlediska prokazování reklamy je možné z novějších judikátů
upozornit např. na rozhodnutí NSS ČR sp. zn. 7 Afs 59/2011 ze dne 6. 9.
2012, které se sice týkalo převážně problematiky DPH, z hlediska
prokazování uskutečnění různých reklamních sdělení je velmi užitečné i pro
oblast daně z příjmů.
V souvislosti s reklamou a se sponzorováním je nutné se zmínit také
o darování a darech, protože v praxi někdy dochází k záměně těchto dvou
skutečností. Darovací smlouvou dárce něco bezplatně přenechává nebo slibuje
obdarovanému, a ten dar nebo slib přijímá. Základním znakem daru je tak
bezplatnost, tedy jednostrannost plnění. Dárce něco poskytuje a nic za to
nedostává. Z pohledu daně z příjmů je potom zásadní, že dar není předmětem daně
z příjmů, protože je předmětem daně darovací.
Naopak reklama či sponzoring je dvoustranný právní vztah, kdy jedna
strana poskytuje reklamní služby, služby podpory prodeje či jiné obdobné
činnosti a druhá strana jí za tyto služby poskytuje finanční prostředky, v
žádném případě se nejedná o bezúplatné poskytování. Je tedy zjevné, že záměna
těchto právních skutečností může přinést nepříjemné daňové dopady.
Občanské sdružení ve školství, které pořádá maturitní plesy,
uzavřelo darovací smlouvu s místním podnikatelem na částku 15 000 Kč. V
darovací smlouvě bylo uvedeno, že dar bude poskytnut na financování výdajů
spojených s maturitním plesem. Občanské sdružení se zavázalo, že podnikatele
jako svého sponzora uvede na pozvánkách na ples a zmíní jej také při moderování
plesu.
V tomto případě nelze částku 15 000 Kč považovat za dar, a to bez
ohledu na skutečnost, že byla uzavřena darovací smlouva. V tomto případě
podnikatel neposkytuje peníze bezplatně, ale dostává za ně reklamní služby,
takže se nemůže jednat o dar, který není předmětem daně z příjmů, jedná se o
příjmy z reklamy, které je nutné…