dnes je 29.3.2024

Nepřístupný dokument, nutné přihlášení
Input:

Dobrovolné svazky obcí

5.2.2020, , Zdroj: Verlag Dashöfer

3.77
Dobrovolné svazky obcí

Ing. Pavel Večeřa

Legislativní základ

Dobrovolné svazky obcí (zkráceně DSO) zakládají obce dle § 49 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích a stávají se jejich členy. Svazky slouží ochraně a prosazování společných zájmů obcí. Svazky obcí eviduje v rejstříku krajský úřad, do rejstříku se zakládají listiny, zejména smlouva, která upravuje práva a povinnosti členů svazku. Mají právní subjektivitu (tj. nesou závazky vyplývající z jejich činnosti po právní i finanční stránce) a vedou povinně účetnictví.

Důvody pro založení nebo zahájení členství v DSO

Legislativní úprava nám poskytuje zběžnou představu, co to takový DSO je v § 50 obecního zákona. Ale musíme již sestoupit do hlubin praktického života a komunální politiky, abychom odhalili skutečné důvody pro zakládání DSO a jejich fungování.

Co jsou to ty společné zájmy obcí, aby se starostům vyplatilo přesvědčit své zastupitelstvo, že se obci vyplatí členství v takovém DSO? Vždyť členství to jsou především závazky – finančně se podílet na provozu i společných investicích DSO, vysílat své představitele a odborníky, aby svůj drahocenný čas určený primárně službě své obci, trávili nad řešením problémů DSO.

Organizace aktivit v prostoru

Existují problémy, které přesahují svým prostorovým rozsahem možnosti jedné obce, aby je dokázala účinně vyřešit. Důvodem mohou být nedostatečné finanční prostředky, nedostatečné personální kapacity nebo prostě skutečnost, že problém má prostě širší prostorový dosah a možnosti jeho řešení překračují území více obcí.

Samozřejmě zde musíme dát stranou oblasti a projekty, které dle zákonů a vyhlášek mají svěřeny ke svému řešení stát nebo kraje (příkladem mohou být dálnice, střední školství, nemocnice).

Existují však lokální problémy na nižší než krajské úrovni, typicky řešitelné v rámci jednoho mikroregionu, který může, ale nemusí odpovídat obvodu obce (městského úřadu) s rozšířenou působností. Příkladem může být svoz odpadu, provoz základní školy, cyklostezka, centra sdílených služeb pro více obcí.

Velkoměsto dokáže většinu takových aktivit zajistit plně v obvodu spravovaného území. Ale obce a města ve venkovském prostoru nedisponují tak velkými rozpočty, dostatkem odborníků nebo prostě každá jednotlivě nespravuje dost velké území, jehož spádovost za příslušnými službami zajistí, že v každé obci/městě lze tuto činnost provozovat pro obyvatele ekonomicky výhodně a na dostatečně odborné úrovni.

I přes tyto překážky je i tak nutné zajistit obyvatelům služby, které v území potřebují (základní školství, dopravní obslužnost, svoz odpadu). Řešením je vymezit dostatečně velké území s dostatkem obyvatel a na základě dohody dosáhnout spolupráce více obcí a měst, společné řešení lokálního problému, z něhož budou mít ekonomický i uživatelský přínos všechny zapojené obce.

Teprve pokud je takové dohody účinně dosaženo, lze uvažovat o založení DSO. V ideálním případě DSO pokrývá nějaké ucelené – spojité území, tj. obvody více vzájemně sousedících obcí a má také jedno nebo i více viditelných center se spádovou funkcí.

Úspory z rozsahu a diverzifikace rizika

Z ekonomického hlediska lze hovořit o úsporách z rozsahu. Každá obec se na investici nebo provozu DSO podílí jen malou částí. Ale v celku je získán prospěch pro všechny (dopravní obslužnost, výuka v základní nebo mateřské škole, cyklostezka) zapojené obce a města. Kromě finanční zátěže je ale rozděleno i riziko plynoucí ať z neposkytování služeb nebo nemožnosti tyto služby financovat na úrovni jednotlivé obce.

Samozřejmě úměrně tomu se i přínosy ze společného projektu rozdělují mezi jednotlivé obce (podle toho, kolik vysílá žáků do základní školy, kolik obyvatel využívá autobusovou dopravu, svoz odpadu, cyklostezku). Nepochybné je ale, že realizací společného projektu celý mikroregion získává ekonomicky, kulturně, civilizačně i z hlediska infrastruktury rozhodně více než pokud by se projekt vůbec nerealizoval, protože by si každý starosta řekl, že je to nad možnosti (rozpočtové i jiné) v jednotlivé obci a o realizaci by ani neuvažoval.

Sdílení odbornosti a využití místního potenciálu

Většina obcí má starostu, který disponuje maximálně jednou administrativní silou – sekretářkou a účetní. Ale společně realizované projekty často potřebují aktivní a dlouhodobé zapojení odborníků z více oblastí (stavebnictví, ekonomika, právo, vodohospodářství, školství, atd.). Takové odborníky je buď třeba najmout externě a zaplatit nebo lze využít odborného potenciálu, kterým všechny zapojené obce a města ve svazku disponují. Tak odborník, který může být starosta jedné z členských obcí nebo např. ředitel odboru městského úřadu, může své znalosti nabídnout svazku a tím i dalším desítkám zapojených obcí, které takovou odborností běžně nedisponují.

Přínos pro obce

Přínosem pro obec je získání služby díky sdílení nákladů a know-how mezi více obcemi za mnohem lepších ekonomických podmínek než pokud by byla nakupována odněkud zvenčí. Významnou výhodou, že službu může DSO přímo řídit, regulovat, rozhodovat o rozsahu, ceně a podmínkách poskytování provozované služby.

Na druhé straně je zde samozřejmě vůči občanům, že provozování služby bude nepřetržité a že na ni bude spolehnutí z hlediska obyvatel a dalších klientů služby.

Obce spojené v DSO získají také výrazně lepší a výraznější vyjednávací pozici při jednání s dodavateli. Ať už se jedná o firmy zajišťující svoz odpadu, realizaci značení cyklostezek, dodávku kompostérů na bioodpad.

Už samo poptávané množství či rozsah dodávek nebo služeb ze strany DSO činí zakázku atraktivní pro větší okruh potenciálních dodavatelů než v případě zadání jedinou obcí. Větší konkurence tlačí firmy ke snižování cen a "podbízení se" výhodnějšími nabídkami, protože firmy mohou mít zájem získat větší zakázku, která bude mít trvalý charakter. Také zkušenost, kterou mohou mezi sebou starostové a úředníci obcí uvnitř DSO sdílet, o kvalitě či nespolehlivosti dodavatelských známé z minulých již realizovaných, je velmi cenná při vyjednávání nebo výběru vítězné nabídky.

Přínos pro občany

Přínosem pro občany je disponibilní služba za příhodných ekonomických podmínek. Občané mohou působením na svého starostu nebo městský úřad, či vystoupením na příslušném zastupitelstvu obce nebo na jednání DSO mluvit do kvality a rozsahu poskytovaných služeb. Mohu uplatňovat návrhy na zlepšení nebo rozšíření služby.

Protože si obyvatelé sousedních obcí mohou vyměňovat informace a zkušenosti s poskytováním služby, je zde také tlak, aby standard poskytovaných služeb byl na úrovni všech obcí srovnatelný v rámci celého DSO.

Příklady úspěšných projektů DSO

V druhé části článku si představíme několik DSO a podíváme se na jejich činnost z hlediska jejich priorit, jejich přínosů a úspěšnosti. Záměrně jsme vybrali různá DSO z různých částí republiky s různým zaměřením svých priorit a projektů.

Chomutovsko je příkladem regionu postiženého okolní těžbou hnědého uhlí, umístěním tepelných elektráren. S tím také souvisí vyšší koncentrace negativních sociálních jevů, jako je vysídlení německého obyvatelstva po druhé světové válce, útlum těžkého průmyslu po roce 1989, vyšší výskyt exekucí, nezaměstnanosti než je tomu ve zbytku republiky.

DSO CHOMUTOVSKO vyvíjí činnost již více než 3 roky. 25 obcí, z toho spádové funkce plní města Chomutov a Jirkov, z Chomutovska si vzájemně vyměňují zkušenosti a realizují společné projekty. Kancelář svazku připravuje žádost o dotace na společné projekty DSO. Současně poskytuje poradenství obcím v oblasti samosprávy a státní správy. Mnohým členským obcím z DSO pomohla kancelář získat dotaci na nákup kompostérů (likvidace biodpadu) pro obyvatele.

Dle realizovaných projektů klade DSO na kulturu a soudržnost regionu, ochranu životního prostředí a práci s mládeží.

DSO Chomutovsko uspořádal vernisáž prezentace Informačních tabulí obcí Chomutovska. Akce se konala v prosinci 2019 v kostele sv. Kateřiny v Chomutově za účasti starostů a starostek členských obcí. Další fází bude putovní výstava v obcích. Tabule mají za cíl zvýšit povědomí o jednotlivých obcích, podpořit soudržnost uvnitř mikroregionu a také nabídnout atraktivní místa turistům z regionu i okolí.

Obce jsou prezentovány fotografiemi v tzv. "filmovém pásu". Každá tabule je zvláštní pro konkrétní obec, věnuje se největším zajímavostem v obci, přírodním památkám, kulturním památkám anebo dalším, jako jsou sportovní zařízení apod. Společnou jednotící linku na všech tabulích však představuje otázka vztahující se k určité figuře ze znaku obce. Na stejné tabuli se ale návštěvník dozví další zajímavosti a na mapě může vyhledat všechny obce, kde jsou tabule z projektu umístěny, a vyzkoušet tak své znalosti o Chomutovsku.

DSO Chomutovsko a Destinační agentura Dolní Poohří uzavřely partnerskou dohodu o spolupráci (memorandum) se společností Life is Skill. Společnost si klade za cíl dostat děti ven na čerstvý vzduch a naučit je pozorně vnímat svět kolem sebe. Předmětem memoranda je navázání vzájemné spolupráce a podpory při aktivitách vedoucích k propagaci turismu v regionu Dolní Poohří s důrazem na mladé lidi a děti.

Projekt Life is Skill (česky přeloženo zhruba asi život je schopnost nebo život znamená něco umět) je nejen hra, ale i životní styl. Řeší problematiku zapojení školních dětí a mládeže do mimoškolních volnočasových aktivit za využití moderních technologií. Snaží se motivovat děti a mládež ke sportu, k aktivitám v přírodě a dalším sociálním interakcím. Hra má děti přivést z virtuálního světa do toho skutečného, na sportoviště, do přírody, do společnosti.

Kromě zmíněných oblastí cestovního ruchu a práce s mládeží se DSO Chomutovsko věnuje také oblastem školství, sociální péče, ochrany veřejného pořádku a životního prostředí, odstraňování komunálního odpadu, podpory podnikání a služeb, zajištění dopravní obslužnosti nebo pomoci při správě majetku členských obcí a tím plní vizi HORY – DOLY, Chomutovsko – region nečekaných možností.

DSO ORLICE založený v roce 2003 se nachází v Pardubickém kraji, okrese Rychnov nad Kněžnou. Centrem je město Kostelec nad Orlicí. Svazek má 17 členských obcí. Členy tohoto svazku obcí jsou jednak obce, které patří do působnosti Kostelce nad Orlicí jako obce s rozšířenou působností a zatím také tři obce patřící do působnosti Rychnova nad Kněžnou - Lhoty u Potštejna, Potštejn a Záměl. Dobrovolný svazek obcí Orlice je svazkem otevřeným, tzn., že k němu mohou připojovat obce další.

Tento DSO si stanoví své priority především v oblasti cestovního ruchu a ochrany životního prostředí, prioritou je také profesionalizace odborných pracovníků DSO. Region zdědil z minulosti významné nemovité památky, které jsou známé a navštěvované hojně turisty z celé ČR – zámky Častolovice, Kostelec nad Orlicí, hrad Potštejn. Přírodní zajímavostí je

 
Nahrávám...
Nahrávám...