Prioritní osa Veřejná správa a veřejné služby
Prioritní
osa Veřejná správa a veřejné služby bude naplňována prostřednictvím intervencí
zaměřených na zvýšení institucionální kapacity, kvality, efektivnosti a
transparentnosti veřejné správy a veřejných služeb. Podpora bude zaměřena jak
na modernizaci orgánů ústřední státní správy, tak na modernizaci územní veřejné
správy. V rámci této prioritní osy bude podpořeno např. řízení a rozvoj
lidských zdrojů ve veřejné správě, zlepšování kvality regulace, snižování
administrativní zátěže na ústřední a územní úrovni, řízení kvality a
výkonnosti, strategické řízení a komunitní plánování a zkvalitnění systému vzdělávání
a školení ve veřejné správě. Modernizace veřejné správy se neobejde bez využití
informačních a komunikačních technologií (ICT) směřujících k vytváření a
realizaci projektů eGovernmentu. Pozornost bude v rámci prioritní osy věnována
rovněž realizaci aktivit a aplikaci nástrojů zvyšujících kvalitu a
dostupnost veřejných služeb, participaci občanů na místním veřejném životě
a v neposlední řadě i etickým standardům ve veřejné správě. Předpokládá se, že
prioritní osa 4 bude realizována prostřednictvím dvou oblastí podpory (pro
správní úřady a úřady územních samosprávných celků).
Cílovou
skupinou prioritní osy jsou správní úřady a úřady
územních samosprávných celků, zaměstnanci těchto úřadů a organizace zřizované těmito
úřady, poskytovatelé veřejných služeb. Cílovou skupinou budou i politici včetně
volených zastupitelů územních samosprávných celků. Na zaměstnance správních úřadů
a územních samosprávných celků a volené zastupitele územních samosprávných celků
se bude zaměřovat zejména oblast rozvoje lidských zdrojů a to především formou
vzdělávání (včetně vzdělávání v problematice eGovernment) a partnerské
spolupráce. Na správní úřady jako systémové struktury se budou zaměřovat ty části
prioritní osy, které směřují k zavádění metod řízení kvality do správních úřadů
a dále oblasti podporující zefektivnění komunikace a koordinace mezi úřady. V
oblasti podpory transparentnější a efektivnější tvorby politik budou cílovou
skupinou také nevládní neziskové organizace zaměřené na analýzu politik (tzv. think
tanky). Na úřady územních samosprávných celků a jimi zřizované organizace
se budou zaměřovat ty části oblasti podpory, které směřují k zprovoznění nových
systémových nástrojů, zavádění metod zvyšování výkonnosti veřejné správy,
kvality a dostupnosti veřejných služeb a dále na zvyšování transparentnosti
výkonu veřejné správy apod. Pro tyto cílové skupiny budou v rámci jednotlivých
operací (projektů) prováděny následující okruhy činností (indikativní výčet):
- zefektivnění
řízení lidských zdrojů ve veřejné správě, včetně vzdělávání zaměstnanců úřadů
veřejné…