Modelový projekt vzdělávání zaměstnanců podniku v regionu Praha
Pro
vysvětlení metodického postupu jsme zvolili projekt profesního vzdělávání a
rozvoje zaměstnanců modelové společnosti Profit. Jedná se o typový projekt,
který byl již podpořen z prioritní osy jedna Operačního programu Praha
Adaptabilita (podrobnější informace o OP lze nalézt .11.1 naší příručky).
Prioritní osou jedna je Podpora rozvoje znalostní ekonomiky, na kterou je vyčleněno
41,4 mil eur. Tento dotační titul je zaměřen na kurzy dalšího vzdělávání, školení,
odbornou přípravu poskytovatelů dalšího vzdělávání, zvyšování kvalifikace zaměstnanců
a absolventů škol formou odborných stáţí a přenosem zkušeností, rozvoj, zavádění
a realizace systémů dalšího vzdělávání ve firmách a oborech; podpora budování
kapacit lidských zdrojů ve výzkumu a vývoji, vzdělávání a poradenství při
zakládání nových firem apod. V rámci prioritní osy 1 Podpora rozvoje
znalostní ekonomiky" je kromě jiného podporován také rozvoj a
realizace dalšího vzdělávání. Tato skupina aktivit zahrnuje realizaci vzdělávacích
programů a kurzů zejména v oblastech informačních a komunikačních technologií,
komunikačních a řídících dovedností, udržitelného rozvoje a jazykových znalostí
a dovedností; podporu přístupu skupin se specifickými požadavky k dalšímu vzdělávání;
přípravu a inovace metodik a nástrojů dalšího vzdělávání včetně školení a
odborné přípravy poskytovatelů dalšího vzdělávání; zvyšování kvalifikace zaměstnanců
a absolventů škol formou odborných stáží a přenosem zkušeností; rozvoj, zavádění
a realizace systémů dalšího vzdělávání ve firmách a oborech.
Cílovými
skupinami uvedené prioritní osy jsou zaměstnanci, sebezaměstnaní a studenti.
Projekty mohou být předkládány podnikatelskými subjekty, nestátními neziskovými
organizacemi, školami, veřejnými institucemi a profesními zájmovými sdruženími.
Oprávnění příjemci podpory, tj. subjekty, které mohou v Prioritní ose 1 předkládat
žádosti, jsou podnikatelské subjekty, veřejné instituce, nestátní neziskové
organizace, profesní a zájmová sdružení a školy.
Projektová
žádost OPPA se zpracovává v elektronickém formuláři v programu Benefit7. Jelikož
se zaměřujeme na neinvestiční projekt, představuje formulář Benefit 7 hlavní
podklad pro hodnocení projektu. Na rozdíl od investičních projektů není požadována
studie proveditelnosti ani žádná studie obdobného charakteru. V našem modelovém
projektu se proto zaměříme na jednotlivé části formuláře Benefit 7, u kterých
uvedeme text našeho modelového příkladu a na základě požadavků OP Adaptabilita
také pokynu, které považujeme za podstatné pro správné zpracování dané části.
Informace o práci s internetovou aplikací Benefit 7 v tomto příspěvku již
nebudeme opakovat, protože jsou již jsou podrobně rozebrány .3.3.1.
Konkrétně rozebereme následující části projektové žádosti: popis projektu, žadatele
projektu, klíčové aktivity, monitorovací ukazatele, harmonogram realizace,
realizační tým, rozpočet projektu, horizontální témata, rizika projektu a
publicitu.
Popis
projektu
Popis
projektu je jednou z nejdůležitějších částí žádosti, ze které by mělo být
jasné, čeho chce žadatel v projektu dosáhnout, jak bude postupovat a jaké budou
hlavní výstupy projektu. Výstupy je nutné uvádět v měřitelných hodnotách, aby
bylo možné hodnotit jejich dosahování. V této části je také důležité vysvětlit,
proč pokládáte za nutné, aby byl váš projekt realizován. Zdůvodnění projektu
musí být v souladu s popisem cílů projektu. Musí se současně jasně vztahovat k
aktivitám a cílovým skupinám, které jsou popsány v dalších částech žádosti.
Doporučujeme popsat aktuální situaci v oblasti, na kterou je projekt zaměřený,
a to konkrétně ve vazbě na území hlavního města Prahy. Podstatné je také uvést
zdroje, z nichž při popisu situace vycházíte. Může se jednat o váš vlastní průzkum
nebo o jiné průzkumy a studie, jejichž výsledky byly zveřejněny.
Další
klíčovou částí je popis cílové skupiny projektu. Je nutné popsat detailně
skupinu lidí nebo organizací, na které se projekt zaměřuje.
Hlavním
cílem projektu firmy Profit bylo zvýšení kvality
práce zaměstnanců, a to prostřednictvím jejich dalšího profesního vzdělávání,
které bylo zaměřeno na prohlubování a rozšiřování jejich kvalifikace, zejména v
oblastech komunikačních, řídících a také jazykových dovedností. Tento projekt
zapadá do koncepce profesního vzdělávání zaměstnanců firmy, kdy je pravidelně
zjišťován zájem zaměstnanců o prohlubování kvalifikace a identifikovány potřeby
jejich kariérního růstu.
Dílčím
cílem projektu bylo prakticky a systémově
implementovat koncepci profesního vzdělávání ve firmě a nastavit veškeré vhodné
mechanismy pro jeho uvedení do praxe (vytvoření metodik, e-learningová podpora
atd.).
Potřebnost
projektu vyplývala jednak z dlouhodobě sledovaných vzdělávacích
potřeb zaměstnanců (firma má interního psychologa a personálního poradce), tak
především ze zrealizovaného průzkumu priorit samotných zaměstnanců, který proběhl
ve formě dotazníkového šetření. Návratnost dotazníků byla 92%. Výsledky
dotazníků potvrdily předpoklad, že vzhledem k věkové skladbě zaměstnanců firmy
Profit (80 % se nachází ve věkové kategorii 25 - 45 let), jsou zaměstnanci
nakloněni možnosti dalšího profesního vzdělávání, a tak investice do jejich
rozvoje by měla být velmi efektivní. Potvrdilo se také, že motivací pro vzdělávání
je možnost kariérního růstu a posunu na vyšší profesní úroveň.
Z
hlediska kurzů byl absolutně největší zájem projeven o jazykové kurzy, pro
které se vyjádřilo 90 % respondentů. V této kategorii zaměstnanci nejvíce převažují
kurzy anglického jazyka (75%), následováno jazykem německým (16 %) a v poslední
řadě jazyk ruský (4 %). Tento výsledek je logický - zvyšující se procento
zahraničních firem sídlících v Praze (klienti žadatele) vyžaduje odpovídající
úroveň komunikace v cizím jazyce ze strany dodavatele. Jazykové znalosti byly
vyhodnoceny jako klíčový předpoklad úspěšného obchodního jednání.
Dále
projevili zaměstnanci zájem o kurzy zaměřené na obchodní, prezentační, manažerské
dovednosti, práci s PC, nové trendy ve vývoji technologií, efektivní písemnou
komunikaci a další specifická témata jako time management a stress management.
Výstupem celého průzkumu se tak stal ucelený přehled o vzdělávacích potřebách
zaměstnanců společnosti Profit. Výsledky průzkumu se staly podkladem při
plánování vzdělávacích aktivit projektu a také podkladem pro tvorbu komplexního
vzdělávacího programu profesního růstu zaměstnanců firmy.
Cílovou
skupinu projektu představují zaměstnanci společnosti
Profit. Celkový počet pracovníků, kteří měli být zapojeni do projektu, činil 60
osob, které byly rozděleny do čtyř podskupin:
vyšší management a střední
management,
linioví vedoucí,
obchodníci a
marketingoví pracovníci,
administrativa.
Potřeby
jednotlivých pracovníků se pochopitelně lišily, a tak bylo pro každou z výše
uvedených skupiny pro účely projektu, zejména pro přípravu projektové žádosti,
připraveno a vyhodnoceno
dotazníkové
šetření. Z těchto podkladů následně vznikl individuální vzdělávací program pro
každou část cílové skupiny zvlášť, a to jak z hlediska obsahu tak i rozsahu.
Bylo totiž nezbytné zohlednit časové kapacity, kterými dané podskupiny
disponují. Obsah byl také přizpůsoben. Kupříkladu administrativní pracovníci se
zaměřovali především na jimi vykonávané činnosti, zatímco vedoucí by měli mít
povědomí nejen o dané konkrétní oblasti, ale také dalších podnikových procesů a
disponovat odpovídajícími manažerskými dovednostmi (např. interpersonálními
dovednosti, znalostmi strategického řízení apod.).
Z
projektu musí být také zřejmé, že cílová skupina projektu splňuje podmínku, že
má vazbu na hlavní město Prahu. Územní způsobilost cílové skupiny projektu
firmy Profit byla doložena prohlášením, že alespoň 50 % výkonu své pracovní činnosti
vykonávají zaměstnanci na územní hlavního města Prahy.
Součástí
projektové žádosti musí být také popis toho, jak zapojíte do projektových
aktivit cílovou skupinu a jak ji budete motivovat. Uveďte konkrétně, jak
jste příslušníky cílové skupiny motivovali, aby do projektu vstoupili, a jak
budou zapojeni do aktivit projektu v jeho průběhu. V případě našeho modelového
projektu byla motivace cílové skupiny zajištěna aktivním zapojením pracovníků při
vytváření projektu (v rámci uvedeného dotazníkového šetření). Již v této fázi
byl prokázán značný zájem zaměstnanců. Motivaci dále zvýšila i možnost zájemců
neprojektovat si své aktivity individuálně. Tvůrci projektu také kalkulují, že
zájem o vzdělávání bude zvyšovat i přímá vazba některých školicích aktivit na
vykonávané činnosti zaměstnanců dle jejich pracovního zařazení. Celkovou motivací
pro většinu zaměstnanců (napříč skupinami) je samozřejmě možnost jejich
kariérního růstu a posunu na vyšší profesní úroveň.
Poté,
co cílová skupina úspěšně projde plánovanými aktivitami projektu, by měla
získat něco nového v porovnání ke stavu před svým vstupem do projektu. Doporučujeme
popsat, co se díky realizaci projektu zlepší pro konkrétní cílovou skupinu vašeho
projektu. Žádost by měla také obsahovat vysvětlení, jak se zlepší pozice
klienta, který se zúčastní aktivit připravených v rámci projektu, na trhu
práce. Přínos pro cílovou skupinu našeho modelového projektu lze spatřovat
v tom, že realizací komplexního vzdělávacího programu byla nutnost profesního
vzdělávání zařazena do běžného pracovního života zaměstnanců firmy. Zaměstnanci
firmy mohli a mohou dále využít moderní vzdělávání formou e-learningu. Dílčí
rozdělení přínosů dle konkrétních cílových skupin bylo projektovou žádostí
plánováno následující:
Vyšší a střední
management - uplatnění nových metod řízení malého podniku, měnící se v podnik
střední velikosti, zvládání time a change managementu, projektové myšlení
(nástroje, techniky), v neposlední řadě angličtina, která umožní úspěšná
obchodní jednání se zahraničními klienty.
Linioví vedoucí - posun
jejich běžné práce k práci vedoucího, příprava těchto pracovníků pro vedení menších
týmů, rozšíření jejich kompetencí a dovedností o manažerské.
Obchodníci a
marketingoví pracovníci - angličtina jako stále významnější nástroj pro vedení
obchodních jednání, kvalitnější práce s klíčovými zákazníky, lepší prezentační
dovednosti (dovednost uplatnitelná v jakémkoliv oboru)
Administrativa - zejména
přínos v oblasti lepší práce s informačními technologiemi a týmová práce.
Žadatel
projektu
Tato
část projektové žádostí je poměrně jednoznačná. Obsahuje informace o žadateli
projektu, osobách žadatele a případně také o partnerech projektu a o osobách
partnera. Tento modelový projekt byl realizován samostatně. Při vyplňování
postupujte podle pokynů, které jsou součástí elektronického
formuláře
žádosti Benefit 7. Náš modelový žadatel, společnost Profit, se zaměřuje především
na činnost reklamní, obchodní, nakladatelskou a zprostředkovatelskou. V
posledních letech byl předmět podnikání rozšířen také o činnosti školící (pořádání
odborných kurzů, školení a jiných vzdělávacích akcí včetně lektorské činnosti)
a poradenské. Od roku 2002 je společnost Profit členem Asociace českých
reklamních agentur a marketingové komunikace, která je nestarším profesním sdružením
v oblasti reklamy a marketingových komunikací v České republice. Společnost
profit patří v současné době mezi renomované subjekty na česném trhu. Oblast
reklamní činnosti a marketingu se však neustále vyvíjí a udržení tržního
postavení vyžaduje neustálý rozvoj firmy. Obdobně jako v jiných sektorech patří
mezi klíčové parametry úspěchu kvalitní zaměstnanci. Projekt reaguje na danou
situaci, kterou řeší s ohledem na limitovanost vlastních finančních zdrojů.
V
případě, že by projekt měl partnery, je nutné uvést, proč jste si pro realizaci
určitých aktivit projektu vybrali právě tohoto partnera. Je třeba popsat přínos
tohoto partnerství a také vysvětlit, proč činnost partnera nemůže být
realizována formou dodávky zboží nebo služeb (upozorňujeme, že externí
dodavatel není partnerem projektu). Pro všechny projekty předkládané a
realizované v OPPA platí pravidlo, že partneři se musí podílet na realizaci věcných
aktivit projektu. Partnerství nesmí nahrazovat zabezpečení běžné administrace
projektu (např. finanční řízení projektu, účetnictví, administrativní agendu
apod.), ani spočívat v poskytování běžných služeb (publicity projektu, IT služby,
účetní služby, audit apod.), ani v dodání zboží.
Klíčové
aktivity
Část
klíčové aktivity by měla obsahovat konkrétní popis fází realizace projektu.
Realizaci projektu doporučujeme rozdělit na jednotlivé klíčové aktivity tak,
aby se jednalo o logicky uzavřené celky činností, které postupně vedou k dosažení
cíle projektu popsaného v předchozí části popis projektu. Klíčové aktivity by
na sebe měly logicky navazovat. Některé aktivity se mohou vzájemně doplňovat a
probíhat současně. Volba klíčových aktivit je víceméně plně v kompetenci žadatele,
jejich struktura i počet jsou odvislé především od typu projektu. Upozorňujeme
ale, že formulář žádosti Benefit 7 pro OP Adaptabilita umožňuje vložit maximálně
15 klíčových aktivit projektu. Z popisu realizace klíčových aktivit projektu by
mělo být zcela zřejmé, jakými způsoby a prostředky bude dosaženo plánovaných
cílů projektu. Pozitivně je hodnocena konkrétnost zpracování.
V
rámci našeho modelového projektu se počítá s realizací tří hlavních a třinácti
dílčích aktivit:
- Řízení projektu:
výběr dodavatele a
realizace,
organizace vzdělávacích
aktivit,
zadání tvorby metodik,
zadání a kontrola vzniku
e-learningového modulu,
kontrola klíčových
aktivit projektu, harmonogramu, rozpočtu,
komunikace s cílovými
skupinami a hodnocení zpětné
hodnocení jednotlivých
fází projektu,
řízení zdrojů,
řízení aktivit
souvisejících s publicitou projektu.
- Realizace vzdělávacích aktivit:
školící aktivity všech čtyř
cílových skupin,
tvorba e-learningového
portálu,
tvorba metodických příruček.
- Vyhodnocení vzdělávacího
programu:
interim evaluace po
realizaci prvního (pilotního) bloku školení, jehož výstupem měl být tzv.
interim report),
závěrečné vyhodnocení
projektu, jehož výstupem by měla být závěrečná evaluační zpráva.
Jednotlivé
aktivity je nutné v projektové žádosti přesně popsat. Podívejme se proto nyní
na několik vybraných klíčových aktivit podrobněji:
Realizace
vzdělávacích aktivit
Celkem
je plánováno 70 výukových dnů odborných kurzů, 270 výukových hodin anglického
jazyka a 140 hodin koučingu. Výukové moduly budou upraveny dle potřeb
vymezených cílových skupin:
Vyšší
a střední management (struktura vyučovaných kurzů)
Change management
Psychologie a sociologie
řízení
Manažerské dovednosti
Time management
Stres management
Řízení lidských zdrojů
Projektové řízení
Linioví
vedoucí (struktura vyučovaných kurzů)
Stres management
Manažerské dovednosti
Manažer v roli trenéra
Psychologie a sociologie
řízení
Koučování
Obchodníci
a marketingoví pracovníci (struktura vyučovaných kurzů)
Obchodní dovednosti 1
Obchodní dovednosti 2
Komunikační dovednosti
Řešení konfliktů
Key account management
Příprava a vedení
jednání
Prezentační dovednosti
Efektivní písemná
komunikace
Administrativní
pracovníci(struktura vyučovaných kurzů)
Time management
Týmová práce a vztahová
inteligence
PC - Word
PC - Excel
PC - Outlook, PowerPoint
Pro
všechny čtyři cílové skupiny bude realizováno také jazykové vzdělávání. Účastníci
budou dle jazykového zaměření a dosahované úrovně rozděleni do několika skupin
a stupňů. Výuka bude probíhat pro každou jazykovou úroveň v rozsahu 90 min.
jedenkrát za týden.
Školící
aktivity budou podpořeny…