Z mimořádného krizového fondu EU bychom měli v letech 2021-2026 získat až 7,1 miliardy EUR, tedy zhruba 180 miliard korun.
První peníze by do České republiky měly dorazit už letos. Kromě dopravy půjdou evropské peníze z Národního plánu obnovy na reformní a investiční projekty v oblasti digitalizace, klimatické udržitelnosti, vědy a vzdělání, ale třeba i na výstavbu onkologických center. Největší objem peněz, celkem 45 % všech prostředků, je určeno na fyzickou dopravní infrastrukturu a opatření v oblasti klimatu, která mají za cíl přispět k řešení výzev zelené transformace, tedy snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 o 55 % v porovnání s rokem 1990 a zajištění uhlíkové neutrality do roku 2050. „Mezi klíčové oblasti zelené transformace patří zvyšování energetické účinnosti veřejných budov, podpora zavádění obnovitelných zdrojů energií v domácnostech, financování nízkoemisních dopravních prostředků, podpora výstavby elektrických dobíjecích stanic nebo investice do recyklační infrastruktury,“ vyjmenovává Alena Schillerová.
Druhý největší balík evropských peněz, zhruba 22 % všech prostředků, má směřovat na podporu digitální transformace české ekonomiky. „Plánované digitalizační projekty cílí zejména na zlepšení komunikace občanů s úřady státu, zajištění rychlejšího internetu a také na posílení kybernetické bezpečnosti veřejné správy, justičního systému a systému zdravotní péče,“ říká Alena Schillerová a dodává: „Peníze půjdou samozřejmě i na podporu vzdělávání a výzkumu. Spojením obou těchto oblastí představuje například projekt univerzitního Kampusu Albertov v Praze, kde by měla vzniknout dvě nová vědecká a výuková centra v roce 2026. Ve zdravotnictví se dále zaměříme na výstavbu center na onkologickou prevenci a péči.“
Rada Ecofin již schválila národní plány obnovy 18 členským zemím za 412,9 miliardy EUR. Celkem plány odevzdalo ke schválení 25 členských států EU, z nichž sedm ještě čeká na schválení Evropskou komisí a následné projednání Radou EU. Zbývající dva státy, Bulharsko a Nizozemsko, zatím plány nepředložily.
NahoruMMR: Integrované nástroje v IROP bourají hranice mezi velkými městy a obcemi
Česko má v integrovaných nástrojích, které jsou další součástí dotačních příležitostí Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), k dispozici 20 miliard korun určených pro městské oblasti. 17,6 miliardy korun už je rozděleno mezi 930 projektů, z toho v integrovaných územních investicí (ITI) bylo rozděleno 13,5 miliardy korun na 669 projektů a na 261 projektů integrovaných plánů rozvoje území (IPRÚ) připadlo 4,1 miliardy korun.
„Kromě „tradičních“ dotací pomáhají rozvoji specifických typů území integrované nástroje, které představují inovativnější formu využívání unijních finančních prostředků. Zkušenosti z praxe ukazují, že skutečně pomáhají integrovat zapojené obce a přemýšlet o investicích v širších souvislostech,“ říká ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.
V Židlochovicích po čtyřiceti letech zastavují vlaky
Jedním z ukázkových projektů propojení metropole a obce je vybudování přestupního terminálu na železniční trati v městě Židlochovice u Brna. Velká část místních obyvatel dojíždí za prací, do škol i za službami a nákupy do jihomoravské metropole, a přestože tudy vede železniční trať, posledních čtyřicet let tam vlaky nezastavovaly. Lidé tak do Brna museli po silnici, což trvá ve špičce i víc než hodinu. Od konce roku 2019 je to minulost. Dnes tady staví téměř 60 osobních vlaků a cestu do jihomoravské metropole lidé zvládnou za třiadvacet minut. Díky ITI a podpoře IROP ve výši téměř 73 milionů korun byl v Židlochovicích vybudován…